artikel

Bedrijfskleding: een onmogelijke opgave

Horeca

Bedrijfskleding zorgt voor herkenbaarheid en uitstraling. Maar dan moet deze wel lekker zitten, bestendig zijn, passen bij het bedrijfslogo en aansluiten bij de huidskleur van de medewerker. Het kiezen van de juiste kleding op de juiste plaats is dus een onmogelijke opgave. U zult genoegen moeten nemen met een compromis.

Kledingfeiten
Bandplooibroek exit.
De bandplooibroek bij dames is passé. Datzelfde geldt voor colberts met brede schouders. Ook bermuda’s lijken hun langste tijd te hebben gehad, zegt Aly Wiersma van Reckless Design uit Wieringerwerf.

Krijtstreep blijft.
De krijtstreep houdt bij heren- en dameskostuums stand. De kleuren marine en antraciet behoren eveneens tot de blijvers.

Perfecte keukenkleur.
Wit blijft de beste kleur voor de keuken, zegt Bianca van der Lee van het kledingmerk Chaud Devant. Naast wit zijn zwart en grijs gewild. Als het gaat om kokskleding zijn felle kleuren minder in trek.

Laag op de heupen.
Broeken die laag op de heupen hangen, zullen in de toekomst meer en meer als bedrijfskleding op de markt worden gebracht. Nieuwe modellen zijn in de maak.

Getailleerd.
Bedrijfskleding krijgt meer vorm en wordt vlotter. Getailleerde modellen winnen terrein, zegt Nicole van Hattum van Finstral in Doorwerth.

Driekwarts mouw.
Wie twijfelt tussen lange en korte mouwen kan kiezen voor de driekwarts mouw. Driekwarts mouwen zijn voor de bediening praktischer dan lange mouwen. Sinds begin dit jaar zijn ze behoorlijk in opkomst.
Niet goedkoop.
Wie goedkope kleding aanschaft, is vaak duur uit. Deze kleding slijt of verkleurt erg snel waardoor er al spoedig opnieuw in kleding geïnvesteerd moet worden.

Stof.
Het is bij de aanschaf belangrijk om stil de staan bij de stof. Zit de stof lekker? Is de stof niet te warm? Laat de stof zich makkelijk wassen? Is de stof water- en vuilafstotend?

Aantal outfits.
Hoeveel outfits hebben medewerkers nodig? Een fulltimer heeft drie broeken nodig, terwijl een parttimer kan volstaan met twee. Het aantal blouses en dergelijke ligt hoger.

Creatieve outfits.
Creatieve outfits met daarop kleurrijke afbeeldingen van gerechten of andere zaken, zijn bijzonder en blijven ook bijzonder, want ze worden weinig gebruikt, zegt Peter Bruns van Kwintet KLM Kleding uit Enschede. Traditionele bedrijfskleding overheerst.

Brandwerende kleding.
Experimenten met brandwerende bedrijfskleding hebben zich in de horeca niet echt doorgezet. De vraag erna is niet erg groot.

Haute couture.
Koksbuizen kunnen geheel op maat worden gemaakt. Haute couture heeft zijn intrede gedaan in de horecabedrijfskleding. Het bedrijf Le Nouveau Chef van Robert ten Hoope biedt deze couture aan voor koks.

Roksloof met split.
Speciaal voor vrouwelijke koks is de roksloof met split op de markt gebracht. Deze roksloof heeft aan één zijde een split tot aan de knie.