artikel

eventmarketing

Horeca

ja, schrijf maar op

‘Henk-Jan, nieuws. Het onderzoek is afgerond dus ik denk ik bel je even.’

André van den Berg aan de lijn. Gebruind terug uit Mexico van de SITE Conference, waar 350 incentive travel specialisten uit de hele wereld hun ervaringen hebben gedeeld. André is president van SITE Nederland (Society for Incentive & Travel Executives).
‘En ik heb goed nieuws, ik lees het je even voor: eventmarketing is overal toegenomen in de marketing budgetten, inmiddels totaal 34 procent, een plus van 12 procent vergeleken bij 2003. De laatste 20 jaar is de MICE industrie (meetings incentives congressen & exhibitions) disproportioneel gegroeid ten opzichte van de algemene economische groei.’

André, als je me nou even twee uur eerder had gebeld had ik het nog mee kunnen nemen in FZ 6. Die is net weg.

‘Ik stuur je wel even een persbericht, die gaat er eigenlijk pas morgen uit. Komt er zo aan! (klik hier.)
Wat staat er nog meer in de nieuwe FZ?’

Wacht even, pak ik even mijn printjes erbij. Oh ja, misschien wel interessant voor jou, een interview met Birgit Roeterdink over de clash die dreigt tussen inkoper en eventmanager of meetingplanner. In de inleiding: door de bezuinigingsgolf binnen corporate Nederland gaat inkoop steeds vaker bepalen waar de meetingplanner of eventmanager zijn inkoop moet doen. Birgit Roeterdink, director global travel procurement (inkoop) bij Organon ziet mogelijke conflicten voor de toekomst als er niet snel iets gebeurt.

André: ‘Over inkoop gesproken, ik zal je het nog sterker vertellen. In de nabije toekomst wordt het nog veel gekker, weet je hoe bijvoorbeeld een grote jongen als IBM nu al te werk gaat? Hij stuurt een e-mail naar 25 grote bureaus, dat er over twee dagen om 15.00 uur bekend wordt of jij bent uitgekozen om de week erna een event te doen voor IBM met 500 man. Alleen doelstelling en capaciteit worden doorgegeven en aan de slag maar met je voorstel. Bureaus klagen hier over pitchen met drie tot zes collega bureaus, maar we leven hier nog in een droomwereld.’
Ook Bram Nauta belde nog even…

studenteventgame
Nadat ik Sander Weetink en Marianne Meyer, twee eindejaars van de hoge hotelschool Maastricht die voor hun onderzoek twee uur op gesprek komen (en daarmee een volle werkdag kwijt zijn, drie uur heen drie uur terug) met de nodige informatie op het station afzet, is het tijd om meteen door te rijden naar Apeldoorn voor de Student Event Game.
Een competitie tussen zes opleidingen met een events gerelateerde richting. Leon Kruitwagen, die het samen met Niek Krebbers van Jaarbeurs Utrecht en Saxion Hogeschool organiseert, zet me na aankomst meteen aan het werk. Ik krijg een rol: journalist. Ik blijf mezelf en ga bij elke groep langs om een vragenvuur van drie minuten alles over hun op te zetten event te weten te komen. (Later blijkt dat niet nodig te zijn geweest, want iedere groep geeft plenair in de collegezaal een presentatie.)

Wat me opvalt is dat studenten in hun presentatie van het event erg focussen op vorm, aankleding en decoratie. Weinig originele concepten, behalve die van de HVU en de HKU.
naar het verslag, de foto´s en de winnaars…

vnc 25 jaarcongres
VNC bestaat 25 jaar en zoals elke vijf jaar wordt dan een congres gehouden. Puntje van opbouwende kritiek maar meteen. Net als (eigen) events voor de eventbranche kennen ook (eigen) congressen voor de congresbranche een licht gebrek aan originaliteit. We zitten nog steeds in vaste stoelen te lang (ruim twee uur) zonder pauze te luisteren naar in totaal zes personen waarvan we collectief denken dat ze wat interessants te vertellen hebben. Hebben ze ook, maar door de totale duur gaat iedereen inderdaad weer massaal aan seks denken. Ik niet natuurlijk. Er is geen interactie met de zaal. Die luistert alleen. De meest interesssante sprekers zijn (logisch) in het tweede uur gepland, met de kans dat de aandacht al is verslapt. Ik ben benieuwd wat men er nu nog van kan reproduceren. Maar goed, gelukkig hebben Fons Trompenaars en Diane Nijs mooie boeken geschreven voor de echt geïntereseerden. En gelukkig zijn alle ‘vakbladen’ aanwezig. Altijd gezellig.
naar de foto’s…

crisiscommunicatie
De MPI Educational over crisiscommunicatie. Erg interessant. Geen sprekers die in welke sprekers databank dan ook voorkomen (geloof ik), maar mensen uit het veld. Radio 1 Journaal journalist Frank Havik, die overigens nu ‘de andere kant’ heeft gekozen als communicatie specialist van een gemeente, Hans Siepel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Werner Overdijk van Crisisplan. Maar hierover meer in de volgende nieuwsbrief.
naar de foto’s..

Ik ga nu naar Zwolle, FZ 6 ophalen bij Tijl Offset, de drukker.
(Ik kan gewoon niet wachten tot vrijdag.)

Henk-Jan Winkeldermaat

naar homepage fz.nl