artikel

Nederlandse hoteliers in Thailand aan het woord

Horeca

De verhalen over de gevolgen van de natuurramp in Zuid-Azië bereiken ons in toenemende mate. Indrukwekkende verhalen vol ongeloof, angst en verdriet. Misset Horeca-columnist Henk Meyknecht sprak vanuit Saigon met Nederlandse hoteliers in het getroffen gebied. Een overzicht wat zij meemaakten.

Nederlandse hoteliers in Thailand aan het woord

Rob Reinders, Vice President Amari Hotels is op dit moment in Phuket om de situatie te coördineren in het Amari Coral Beach Hotel. In een telefoongesprek melde Reinders: Er lijkt wel of hier een bom is ingeslagen. De hele kuststrook van Patong is verwoest. Er is in het Amari Hotel één dodelijk slachtoffer en we missen twee buitenlandse gasten. De hotels aan de oostkust van Phuket zijn relatief minder beschadigd, maar het zal zeker enkele maanden duren voordat de situatie redelijk normaal is’.

Gerard Verhoeven, General Manager van het 650-kamers tellende Asia Hotel in Bangkok: ‘We zijn op dit moment bezig om toeristen uit de getroffen gebieden onderdak te geven. En ze vervolgens zo snel mogelijk terug te laten gaan naar Europa, Australië en Noord-Amerika. De toeristische industrie heeft een zware klap gekregen. Eigenlijk beseft niemand nog goed wat ons overkomen is’.

René Pisters, General Manager van het 174 kamers tellende Thai Garden Resort in Pattaya: ‘Gelukkig is de verschrikkelijke vloedgolf Pattaya voorbij gegaan. De oostkust van Thailand met Pattaya, Hua Hin en Koh Samui hebben vrijwel niets gemerkt van de zeebeving van afgelopen zondag. Maar toch worden alle tweede boekingen uit Europa op dit moment geannuleerd. Toeristen gaan ook eerder weg. Iedereen is enorm geschrokken. Hebben we net SARS en de vogelpest achter de rug, krijgen we nu te maken met dit enorme drama’.

Cees van Ooyen, KLM agent in Bangkok: ‘De regionale reis- en hotelindustrie verkeert momenteel nog in een shock. Het dodental in Thailand zal waarschijnlijk gaan stijgen. Er worden op dit moment nog veel toeristen en lokale inwoners vermist. Met name ten noorden van Phuket en op de eilanden is de situatie nog erg onduidelijk.’

Foto-overzicht van getroffen toeristische gebieden.

Wie is Henk Meyknecht?

Henk Meyknecht is general manager van het Omni Saigon Hotel in de Vietnamese hoofdstad Ho Chi Minh. Meyknecht schrijft maandelijks in Misset Horeca over ontwikkelingen in de internationale hotelwereld. Na een veelzijdige carrière in de hotellerie in Europa, de Verenigde Staten en in het Verre Oosten is Meyknecht gm van het Marco Polo Hotel Omni Saigon met regionale verantwoordelijkheid voor Vietnam, Cambodja en Laos.