artikel

Winnaars Gouden Giraffe 2004

Horeca

B&S*) Leads, Toine Dorpmans Groep en Theo Events Artist Catering zijn de trotse winnaars van de Gouden Giraffe 2004, de prestigieuze prijs voor het beste bedrijfsevenement van 2003, uitgereikt door Event & Image, magazine voor relatiemarketing en bedrijfsevenementen. B&S*) Leads is de winnaar in de categorie zakelijk, Toine Dorpmans Groep in de categorie vermakelijk en Theo Events Artist Catering in de categorie ‘het bijzondere evenement’.

B&S Leads won deze prijs voor het evenement Pastrelli Relli, dat zij organiseerde voor Duyvis. Dit evenement bestond uit een Italiaans lunchbuffet en een korte presentatie over de markt en het nieuwe zoutje. Vervolgens werden de gasten uitgenodigd voor de Pastrelli Relli, een autorally in cabriolets. Op de route en tijdens de pitstops werden de gasten regelmatig met het product geconfronteerd. De jury beoordeelde deze inzending als winnaar in de categorie zakelijk omdat “alle wenselijke elementen voor een communicatieoverdracht origineel en doelmatig zijn ingezet. Aandacht voor schappositie en de aanwezigheid van de algemeen directeur geeft aan dat men zich bewust is van de strijd om productaanwezigheid en de importantie van de relatie.”

Uitmuntend
Toine Dorpmans Groep won de Gouden Giraffe in de categorie vermakelijk voor het evenement Coca-Cola in beweging. De jury schrijft over deze inzending: “De jury is van oordeel dat hier uitmuntend is samengewerkt met de opdrachtgever en niet alleen op conceptniveau. Ook in de uitvoering is veel Coca-Cola gebruikt. Verrassende kostuumwisselingen en het krachtige slagwerkritme op gestapelde kratten wijzen vooral op vermaak. Met een oldtimer de fabriekshal bezoeken is zeker vermakelijk te noemen. Naar het oordeel van de jury is het evenement op zich niet bijzonder en is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld de inzending van de golfkarton fabriek. Maar de uitmuntende kwaliteit in uitvoering, het gevoel voor detail, de koppeling van entertainment aan product, deed deze inzending op de eerste plaats eindigen.”

Brede doelgroep
Veel waardering was er ook voor Theo Events Artist Catering met Opening Coda voor Cultuur Onder Dak Apeldoorn dat de jury ‘uniek’ noemde. “Men had te maken met niet eenvoudige elementen als een fusie, het werven van sponsoren, brede doelgroep, een beperkt budget en niet te vergeten de communicatie. Communicatie is een belangrijk onderdeel van het doen slagen van een evenement. Niet alleen de communicatie naar buiten, maar juist ook de communicatie binnen de werkgroep. Want ging er iets mis dan werd dit opgelost door met elkaar te blijven praten. Kortom: fantastisch gedaan.”

Categorieën
Event & Image reikte dit jaar de prijs uit in drie categorieën: zakelijk, vermakelijk en het bijzondere evenement. “De diversiteit in evenementen is de laatste jaren steeds groter geworden”, vertelt juryvoorzitter René Waerts, directeur van Degroep & Waerts. “Tot nu toe hebben we alle evenementen altijd over één kam geschoren, maar dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Een leuk feestje is niet meer te vergelijken met een actie om zoutjes aan de man te brengen. Daarom hebben we deze onderverdeling gemaakt.” Zakelijke evenementen is de hoofdcategorie. Hiermee doelt de jury op evenementen met een hoge in- en externe communicatieve doelstelling. Een evenement dat bijdraagt in verkoopbevordering of als fundamenteel onderdeel van de (marketing)communicatiestrategie kan gelden. In de categorie vermakelijk gaat het om gelegenheidsevenementen zoals jubilea, personeelsfeesten en uitjes die vooral leuk moeten zijn.

Tekst: Maaike Tindemans / Event & Image
Foto’s: Willem Hoogendoorn FotografieWoerden