artikel

Koester je gast en hij zal terugkomen

Horeca

Een gast die recent een horecabedrijf bezocht, beoordeelt dat doorgaans – op basis van eigen ervaring – als ‘goed’. Het beeld dat de consument heeft van de hele bedrijfstak is onmiskenbaar negatiever. Dat blijkt uit het Nationale Horecaonderzoek van Foodstep in Wageningen.

‘De branche heeft te kampen met een imagoprobleem!’, meldt Foodstep, solutions in food en service, nadrukkelijk. Oplossingen? ‘Voor de horecaondernemer is het van belang zijn gasten te koesteren, eerdere positieve ervaringen zijn namelijk de belangrijkste reden om een bedrijf te bezoeken.’

Foodstep voerde het onderzoek in november 2003 voor de eerste keer uit. Ruim 17.000 consumenten werd om hun mening gevraagd over de horeca in het algemeen en een pas geleden bezochte zaak in het bijzonder. Drie segmenten werden geselecteerd: restaurants, cafetaria/fastfood en cafés. 97 procent van de ondervraagden heeft overigens het afgelopen jaar buitenshuis gedineerd, 91 procent gesnackt en 79 procent een café bezocht.

‘Ben er vaker geweest’ is motief nummer één om weer naar een restaurant te gaan. Bij cafetaria/fastfood is dat ‘gerechten zijn er snel klaar’ en voor kroegen staat ‘sfeer/gezelligheid’ bovenaan. De prijsstelling is de belangrijkste reden om een restaurant niet te bezoeken. ‘Niet houden van fastfood’ geldt als hoofdreden om niet naar de gelijknamige bedrijfstak te gaan. En voor cafés is dat ‘Geen behoefte: niet mijn type bedrijf’. In het laatste geval zou duidelijke profilering (grand café, eetcafé) helpen, aldus het Wageningse bureau.

Kids
Een recent bezocht restaurant krijgt het rapportcijfer 8; een eetgelegenheid in het algemeen een 6,3. Volgens de consument zouden kindvriendelijke/familie-, specialiteiten-, thema- en internationale restaurants aanslaan.De gemiddelde duur van een horecabezoek is anderhalf uur, dezelfde duur als van een etentje. In een bar blijft een gast het langst, gemiddeld 2,23 uur. In een cafetaria het kortst: krap een half uur.

Ook de gemiddelde besteding per segment verschilt, uiteraard, nadrukkelijk: €24,81 in een restaurant, €14,91 in een café en €6,32 in een fastfoodzaak. Gemiddeld is dat €17,59. Opvallend is dat bij besteding per minuut jongeren onder de 30 jaar het minst uitgeven: €0,33 in een cafetaria, €0,28 in een restaurant en €0,10 in een bar.Als kinderen een stem hebben bij de keuze van een horecazaak zijn pannenkoeken, poffertjes en snacks favoriet. Een Hollands/Frans restaurant is, nog voor ‘de Chinees’, het populairst als de kids niet meegaan.

Volgens Foodstep is de prijsstelling de grootste ergernis, hetgeen overigens ook al bleek uit een recent vrijetijdsonderzoek van de ANWB . En hoewel het tegenstrijdig lijkt, blijkt uit het onderzoek eveneens dat de prijs het minst telt bij de keuze vooraf aan een restaurantbezoek. Smaak en temperatuur staan dan aan top. De belangrijkste waardering van de ondervraagden is ‘een goede, vriendelijke bediening’.

‘De branche heeft te kampen met een imagoprobleem!’, meldt Foodstep, solutions in food en service, nadrukkelijk. Oplossingen? ‘Voor de horecaondernemer is het van belang zijn gasten te koesteren, eerdere positieve ervaringen zijn namelijk de belangrijkste reden om een bedrijf te bezoeken.’

Foodstep voerde het onderzoek in november 2003 voor de eerste keer uit. Ruim 17.000 consumenten werd om hun mening gevraagd over de horeca in het algemeen en een pas geleden bezochte zaak in het bijzonder. Drie segmenten werden geselecteerd: restaurants, cafetaria/fastfood en cafés. 97 procent van de ondervraagden heeft overigens het afgelopen jaar buitenshuis gedineerd, 91 procent gesnackt en 79 procent een café bezocht.

‘Ben er vaker geweest’ is motief nummer één om weer naar een restaurant te gaan. Bij cafetaria/fastfood is dat ‘gerechten zijn er snel klaar’ en voor kroegen staat ‘sfeer/gezelligheid’ bovenaan. De prijsstelling is de belangrijkste reden om een restaurant niet te bezoeken. ‘Niet houden van fastfood’ geldt als hoofdreden om niet naar de gelijknamige bedrijfstak te gaan. En voor cafés is dat ‘Geen behoefte: niet mijn type bedrijf’. In het laatste geval zou duidelijke profilering (grand café, eetcafé) helpen, aldus het Wageningse bureau.

Kids
Een recent bezocht restaurant krijgt het rapportcijfer 8; een eetgelegenheid in het algemeen een 6,3. Volgens de consument zouden kindvriendelijke/familie-, specialiteiten-, thema- en internationale restaurants aanslaan.De gemiddelde duur van een horecabezoek is anderhalf uur, dezelfde duur als van een etentje. In een bar blijft een gast het langst, gemiddeld 2,23 uur. In een cafetaria het kortst: krap een half uur.

Ook de gemiddelde besteding per segment verschilt, uiteraard, nadrukkelijk: €24,81 in een restaurant, €14,91 in een café en €6,32 in een fastfoodzaak. Gemiddeld is dat €17,59. Opvallend is dat bij besteding per minuut jongeren onder de 30 jaar het minst uitgeven: €0,33 in een cafetaria, €0,28 in een restaurant en €0,10 in een bar.Als kinderen een stem hebben bij de keuze van een horecazaak zijn pannenkoeken, poffertjes en snacks favoriet. Een Hollands/Frans restaurant is, nog voor ‘de Chinees’, het populairst als de kids niet meegaan.

Volgens Foodstep is de prijsstelling de grootste ergernis, hetgeen overigens ook al bleek uit een recent vrijetijdsonderzoek van de ANWB . En hoewel het tegenstrijdig lijkt, blijkt uit het onderzoek eveneens dat de prijs het minst telt bij de keuze vooraf aan een restaurantbezoek. Smaak en temperatuur staan dan aan top. De belangrijkste waardering van de ondervraagden is ‘een goede, vriendelijke bediening’.