artikel

Opmerkelijke namen voor opmerkelijke hamburgers

Horeca

Torenflat, wolkenkrabber en aardbeving. Woorden waarbij je niet direct aan broodjes denkt. Toch staan ze zo onder de rubriek ‘Hamburgers’ op de kaart van Snack- en Lunchroom de Lantaarn in Lochem. ‘Die namen vertellen iets over de broodjes’, verklaart eigenaar Hans Bosch.

Opmerkelijke namen voor opmerkelijke hamburgers

Bij de ‘torenflat en de daarvan afgeleide wolkenkrabber is ‘stapelen’ het sleutelwoord. De torenflat bestaat uit een groot broodje ‘bestapeld’ met rauwkost, tomaat, gebakken ontbijtspek, hamburger, gebakken ui, ananas, een gebakken ei en, heel opmerkelijk, een kaassoufflé. Bosch: ‘Ik experimenteer graag en had een keer een kaassoufflé te veel gebakken. Die heb ik tussen een broodje hamburger gedaan en dat was lekker. Het is dus puur toeval dat die erbij is gekomen.’ De wolkenkrabber voegt daar nog een extra hamburger en extra gebakken ei aan toe. ‘Dat is voor de gemiddelde mens toch bijna een maaltijd’, zegt Bosch over dit ruim 800 gram wegende gerecht.

Hoewel, hij verloor daarmee toch een keer een weddenschap. ‘Een vrouw die al zo’n broodje, een grote frites en een milkshake op had, daagde me uit. Ze zei tot mijn verbijstering nog wel een wolkenkrabber te lusten. Als het zou lukken moest ik het gratis geven. Ik heb stiekem nog extra gebakken ui en rauwkost erop gedaan, maar ze at het toch schoon op.’

De ‘aardbeving’ is inclusief naam ook een bij toeval ontstane hamburgervariant, zonder kaassoufflé en ei maar wel met verse ananas en champignons. Bosch kreeg een klant met zijn arm in het gips. ‘Die wilde een broodje hamburger maar vanwege dat gips wel graag met alle ingrediënten klein gesneden. Een week later kwam hij weer en zei: “Doe mij nog zo’n aardbeving”.’

Bij al deze broodjes mag de klant zelf de saus kiezen. ‘Dat is niet alleen omdat het klantvriendelijk is’, vertelt Bosch. ‘Het geeft ook de opening voor een praatje. We adviseren overigens meestal onze zelfgemaakte knoflooksaus. Die doet het prima bij deze broodjes.’Bosch probeert zoveel mogelijk te variëren met ingrediënten die hij toch al gebruikt, zoals de rauwkost. ‘Die zit ook bij de plates. Ik voeg dan nog wel wat vers fruit uit het seizoen toe.’Per week verkoopt hij ongeveer 250 hamburgers. Ze slaan niet alleen aan bij de vaste gasten, ook toeristen komen er voor terug. ‘Er was van de zomer een groepje campinggasten in de zaak. Die kwamen een dag later achttien man sterk terug speciaal voor de hamburgers. Een beter compliment kan je toch niet krijgen.’