artikel

Zintuigen prikkelen op bar:nl

Horeca

In de Amsterdam Convention Factory wordt op 6 en 7 april bar:nl gehouden. Een drankgerelateerd horeca-evenement, afgeleid van de Londense Barshow. ‘Niet schoorvoetend langs standjes schuifelen, maar ervaren, voelen, ruiken, proeven en netwerken’, aldus de organisatoren.

Bar:nl bestaat uit de onderdelen barsolutions, barbrands, cocktailshowbar, coffeebar, taste & flavourbar, barboat en wonderbar. Die laatste is opvallend door de zeven belevingswerelden. Bezoekers (die zich gratis kunnen aanmelden via barshow.nl) moeten hier al hun zintuigen aanspreken.

Bijvoorbeeld in Nest, waar het buitengevoel juist binnen te beleven is. Of Spice Odyssey waar met specerijen en kruiden een spirituele omgeving wordt gecreëerd. Ook kan er via tv-schermen en koptelefoons gekeken en geluisterd worden naar probleemoplossende horecagoeroes. Of Milk Cow waar lekker aan uiers gelebberd mag worden.

Bar:nl is afgeleid van de Barshow in Londen. Een evenement met aandacht voor onder meer design, innovatie en technologie in de horeca. Jaarlijks trekken er duizenden vakgenoten naar toe, ook opvallend veel Nederlanders. Daaronder waren ook steevast horecamarketeer

Godfried van der Lugt en Marcel Schlaman, eigenaar van het Newscafé in Groningen. De twee zetten in samenwerking met de organisator van de Barshow, het Britse Mondiale, het evenement bar:nl in de markt. Eerder resulteerde deze samenwerking al in het uitbrengen van het designblad theme:nl.

Goeroes
Van der Lugt: ‘Bar:nl wordt gedragen door de founders, de grondleggers. Die hadden inspraak bij de invulling van het evenement en steunden ons financieel in de aanloop. Zij zijn ook de bewakers van de concepten en de beurs.’ Ook zijn de grondleggers (van Moët tot Heineken tot Satelliet) zelf actief met een stand. In totaal zijn er 50 stands.Er wordt gemikt op 1500 bezoekers per dag. Daaronder veel decisionmakers. Verder zijn er paneldiscussies, workshops, seminars over onder meer design, concepten, technologie en producten.

Het onderdeel Barboat blijkt de Supperclub Canalboat te zijn. Die meert vier keer per dag af om met een latinohousebeat ‘even los te breken van de beurs’, aldus Schlaman. ‘World Wide Trends is ook fantastisch. Een presentatie van de meest vooruitstrevende ontwikkelingen wereldwijd. Een voorbeeld? Op interactief gebied, een Parijs restaurant gerund door doofstommen waar je middels een spoedcursus gebarentaal moet bestellen.’