artikel

Afscheid

Horeca

Toen ik in het najaar van 2000 bij Snackkoerier in dienst trad, was de fastfoodbranche voor mij een vrijwel onbeschreven blad. Mijn kennis beperkte zich voornamelijk tot die van de consument. En die is niet groot, zo werd mij al snel duidelijk. Een wereld ging voor mij open. Het runnen van een cafetaria of ijssalon […]

Toen ik in het najaar van 2000 bij Snackkoerier in dienst trad, was de fastfoodbranche voor mij een vrijwel onbeschreven blad. Mijn kennis beperkte zich voornamelijk tot die van de consument. En die is niet groot, zo werd mij al snel duidelijk. Een wereld ging voor mij open. Het runnen van een cafetaria of ijssalon is ondernemen op het scherpst van de snede. Ik hoef u dat natuurlijk niet te vertellen, maar ik doe het toch.

Een branche die zowel qua omzet als imago in zwaar weer verkeert, biedt exploitanten die het met hun beroepsernst niet zo nauw nemen (te) weinig mogelijkheden. Kansen zijn er echter volop. Als we ons maar niet blijven verschuilen achter oude waarden en tradities. Zo is het initiatief voor de landelijke campagne Verantwoord Frituren van groot belang. Het gebruik van vloeibaar frituurvet getuigt van maatschappelijk verantwoord ondernemen en kan menig criticaster de wind uit de zeilen nemen. Een ander voorbeeld van onlangs in gang gezette kwaliteits- en imagobevordering is het nieuwe opleidingsysteem voor de fastfoodsector. Een schot in de roos, want, zoals sectorvoorman Maarten Colijn begin april tijdens zijn jaarrede al zei: ‘Gaan de vakopleidingen teloor, dan is de branche gedoemd om te sterven’. Je moet er toch niet aan denken?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vakmanschap kent vele gezichten. Hygiëne, hoger rendement, omgaan met agressie, personeelsbeleid, assortimentsvernieuwing; het zijn zomaar wat aspecten die blijvend de aandacht verdienen. Ook door een vakkrant als Snackkoerier.Helaas maak ik dit binnen dat kader niet meer mee. Mijn leven heeft sinds 1 mei een andere wending genomen. De fastfoodbranche zie ik vooralsnog weer door de ogen van de consument. Net zoals ruim drieënhalf jaar geleden. Met dat verschil dat ik nu wél weet wat er speelt. En dat u deel uitmaakt van de mooiste branche die er is. Het ga u allen goed!