artikel

Tegenvallende beurs, prima bars

Horeca

De beurs Bar Show in Londen viel de Nederlandse bezoekers tegen. Te veel drank, te weinig design en innovatie, zoals juist wel verwacht was. Daarentegen werden de stylish bars en clubs adembenemend genoemd. Op editie Bar.04 van Bar Show waren het vooral dranken en daaraan gerelateerde producten die onder de felle lampen van Earl’s Court 2 te vinden waren. Omdat trends en noviteiten vaak in Londen startten, een overzicht van de meest opvallende items of verschijnselen.

Bier:

  • Veel buitenlandse merken, van de stylish gepresenteerde Italiaanse merken Nastro Azurro (birraperoni.co.uk) en V7 tot het coole Lapin Kulta uit Lapland (lapinkulta.fi) en het gloednieuwe Bravara uit Brazilië (bravara.co.uk).
  • Carlsberg(.com) presenteerde haar Export-bier (ook in 660 cl-versie!).
  • De grote flessen lijken sowieso door te breken, aangezien de topmerken Becks(.com) en Heineken(.com) deze ook al in het assortiment hebben.
  • Budweiser(.com) viel op met een geboortedatum op het flesetiket, zo willen de Amerikanen ‘dagvers’ bier verkopen.
  • Het witbier van Kronenbourg (van brouwerij Scottish Courage, scottish-newcastle.com) kan vanwege de zachte en zoetige smaak een hit worden, wellicht vanwege de extra dot schuim die er aan toegevoegd wordt middels een volgens de brouwer unieke tapknop.

Andere (alcoholische) dranken:

  • Absinthe werd door wineandspirit.com ‘gewoon’ verkocht, in een rode en groene versie onder de naam Hapsburg 69, het getal staat voor het alcoholpercentage.
  • Hetzelfde bedrijf verkocht ook Baltika, een driemaal gedistilleerde wodka met een alcoholpercentage van 88 procent.
  • De merken Shark (sharkenergy.com), al in Nederland verkrijgbaar, en One (one-functional.com), binnenkort ook hier te koop, proberen met hun ‘functionele drankjes’ iets van het aandeel van marktleider Red Bull af te snoepen, smaak: iets minder zoet.
  • Volgens de bekende Engelse cocktailshaker Mark Ridgewell zijn merken dood, de gast kiest volgens hem niet speciaal voor een merk wodka, maar voor het bijbehorende gevoel.
  • Ridgewell en zijn collega’s hebben mechanische concurrentie van de Kis Cocktail, een volledig automatische mixer die met één druk op de knop een cocktail fabriceert (kiscocktail.co.uk).

RApparatuur en design:

  • Niet meer jaren willen wachten op het rijpen van wijn? Dan is de Vintage Express Aging Accelerator iets. Door magnetische velden kan een wijn of een whisky in tien seconden tien jaar ouder worden, aldus de Amerikaanse verkoper van shooterbuddy.com.
  • Toch maar weer bier: volgens brouwerij Scottish Courage (o.m. Strongbow) is uitgewezen dat er meer bier wordt verkocht als de consument ervaart dat het pils echt koud is, de brouwer juicht de bevroren tapkranen van Universal Dispense (wilmauniversal.com) dan ook toe.
  • De Entertainer Pro (mediatheme.com) is een computer die gokkast, karaokesysteem, videozender en jukebox tegelijk is.
  • In clubs en bars in Engeland verkopen ze meer en meer via automaten, van Pringles tot condooms en van aanstekers tot fotocamera’s (jetpointltd.co.uk).
  • De drankdispenser van Chooba(.co.uk) inclusief tapkraan is interessant voor groepjes in bar, club en restaurant.
  • Gerecycled glas kan leiden tot opvallende producten, zoals de vaas die van een groene Grolsch-beugelfles is gemaakt bewijst (greenglass.co.uk).
  • De hagelnieuwe truss van newwavetruss.com is vederlicht en flexibel en toch oersterk.
  • Nét op de Nederlandse markt, de DVJ van Pioneer(.nl), de ultieme samenvoeging van muziek en video van dj en vj, beelden en (dance)muziek vloeien in elkaar over.