artikel

Gezond

Horeca

Focaccia en cappuccino in plaats van een muf bolletje met oude kaas. De popliefhebber vindt het niet erg. De tijd dat het bezoeken van een rockconcert gelijkstond aan een bedevaart waar je gedrogeerd, ondervoed en gebroken van terugkwam behoort tot het verleden. De concertbezoeker is verstandig geworden, geniet met volle teugen, maar wil als het […]

Focaccia en cappuccino in plaats van een muf bolletje met oude kaas. De popliefhebber vindt het niet erg. De tijd dat het bezoeken van een rockconcert gelijkstond aan een bedevaart waar je gedrogeerd, ondervoed en gebroken van terugkwam behoort tot het verleden. De concertbezoeker is verstandig geworden, geniet met volle teugen, maar wil als het even kan weer de volgende dag fris uit bed komen. Verse vruchtensappen en gezonde salades in plaats van frites en snacks. Die kant gaat het op.
La Place-catering ziet het gat in de markt. La Place, onderdeel van V&D en geesteskind van Paul Bringmann, heeft de omzet aan evenementencatering in een jaar tijd weten te verdubbelen tot 12 miljoen euro. Het is de snelst groeiende tak van sport binnen de grote onderneming. Onlangs caterde La Place het Arrow Rock Festival waar 15.000 nette 30-plussers op af kwamen. Binnenkort staan ze op Lowlands. Daar worden 60.000 bezoekers verwacht.
Dat rockliefhebbers een focaccia verkiezen boven een muf broodje kaas, is iets om je over te verwonderen. Deze muziekliefhebbers staan toch bekend als de minst culinair geïnteresseerden van alle Nederlanders. Als het maar vet en veel is, dan zijn ze tevreden. Het enige dat hen werkelijk interesseert is de muziek.
Niet dus. Het feit dat La Place deze evenementen ziet als een sterke groeimarkt, zegt iets over het toenemende gevoel van kwaliteit onder consumenten en het groeiende belang dat wordt gehecht aan gezond eten en versheid. De headbangende rocker doet zich tijdens de pauze tegoed aan een salade niçoise.
De consument krijgt steeds meer gezichten en steeds meer rollen. Zijn behoeften en wensen zijn niet onveranderlijk, maar wisselen sterk. Gemak, gezondheid, kwaliteit en vitaliteit zijn belangrijke waarden die hij wil herkennen in het eten dat hem wordt aangeboden. Dat betekent niet dat het traditionele fastfood zal verdwijnen, wel zie je een belangrijke kentering.
NH Hotels heeft een recent concept FastGood genoemd. McDonald’s heeft tamelijk radicaal assortiment en uitstraling aangepast met de bedoeling vitaler en gezonder te zijn. De al tien jaar lang voorspelde trend van gezond eten, krijgt massa.