artikel

Hoe zat het en hoe zit het?

Horeca

Vroeger was een ingewikkelde constructie nodig om de gast van ver op het bestaan van je hotel te attenderen. Hoteliers waren genoodzaakt zich aan te sluiten bij een keten of een samenwerkingsverband om zo toegang te hebben tot een centraal reserveringssysteem (CRS) dat was gekoppeld aan een van de Global Distribution Systems (GDS). Dat zijn […]

Vroeger was een ingewikkelde constructie nodig om de gast van ver op het bestaan van je hotel te attenderen. Hoteliers waren genoodzaakt zich aan te sluiten bij een keten of een samenwerkingsverband om zo toegang te hebben tot een centraal reserveringssysteem (CRS) dat was gekoppeld aan een van de Global Distribution Systems (GDS). Dat zijn netwerken uit de jaren ’60, opgezet door vliegtuigmaatschappijen om wereldwijd vliegtuigstoelen te verkopen via de reisbranche, en vervolgens ook hotelbedden en huurauto’s.

De GDS’en waren de voorlopers van internet, ze hebben de ontwikkeling van internet gebruikt om hun diensten verder uit te bouwen, maar het grote verschil met vroeger is dat ze in hun aanbod en mogelijkheden niet langer meer alleen staan. Sterker nog, GDS’en zijn met het oog op de snelle ontwikkeling van de internetdistributiekanalen niet zo’n voor de hand liggende partner meer voor de hotelier. Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend en zelfs niet meer nodig om je als hotelier aan te sluiten bij een keten om wereldwijd kamerboekingen binnen te halen. Elke individuele hotelier kan zich nu aansluiten op een GDS zonder dat daar nog een keten – aan wie hij een jaarlijkse fee verschuldigd is – aan te pas komt. Daarover straks meer, maar laten we eerst even kijken naar een ontwikkeling in de reiswereld.