artikel

Hoogseizoen

Horeca

Hoogseizoen. Ondanks de vakantiespreiding door de opkomst van dinky’s (double income, no kids) en de empty nesters (ouderen met tijd en geld waarvan de kinderen het huis uit zijn), zijn juli en augustus maanden waarin veel horecabedrijven grote omzetten moeten halen. Zullen de consumenten eindelijk eens wat euro’s van hun vette spaarrekening halen en die […]

Hoogseizoen. Ondanks de vakantiespreiding door de opkomst van dinky’s (double income, no kids) en de empty nesters (ouderen met tijd en geld waarvan de kinderen het huis uit zijn), zijn juli en augustus maanden waarin veel horecabedrijven grote omzetten moeten halen. Zullen de consumenten eindelijk eens wat euro’s van hun vette spaarrekening halen en die gaan besteden?

We moeten ons niet rijk rekenen. De zomer valt tegen, massaal worden er last minute reizen geboekt naar zonniger kusten. Echt uitbundig uitgeven is er nog niet bij. De onzekerheid over de economie is te groot, het vertrouwen te laag. Consumeren is vooral een kwestie van psychologie: hoe meer groei wordt verwacht, hoe makkelijker de euro’s worden uitgegeven.De perceptie van de consument dat de horeca ‘duur’ is, lijkt nog niet veel veranderd. De consument – jong en oud – heeft de indruk dat het hele leven een stuk duurder is geworden: bellen, kleding, schoeisel, gemeentelijke heffingen etc. Kritisch kijkt ie dan ook naar niet-noodzakelijke uitgaven als buitenshuis eten en drinken.

Aan de andere kant smacht de Nederlander naar ontsnapping. Even weg uit de ellende in de wereld, de zware hypotheek, de onzekerheid over het werk, het gezeur over de euro. Veelbetekenend is dat Oranje vuriger dan ooit werd aangemoedigd en bekritiseerd. Er leeft een sterk onderhuids verlangen naar verbondenheid en heldenmoed.

Dat de markt last heeft van tegenwind voelen de leveranciers en groothandels inmiddels ook. Vertrouwelijk melden ze dat het aantal ondernemers dat op krediet inkopen doet, fors is gegroeid. Een meer dan gemiddeld aantal heeft betalingsachterstanden. Waren de groothandels en leveranciers tot voor kort coulant, ook voor hen komen de grenzen in zicht. Als Oranje het EK had gewonnen, had dat een positief effect gehad op het consumentenvertrouwen. Om te winnen heb je lef en zelfvertrouwen nodig. Het Nederlands elftal liet zich te veel leiden door de angst te verliezen. Oranje is de spiegel van het huidige economisch en maatschappelijk klimaat.

Het kabinet hervormt en bezuinigt fors. Het wenkend perspectief ontbreekt. Defensief geknoei is het resultaat. Als ondernemers de belangrijkste spelers in het veld zijn, is er één boodschap vanuit coachend Den Haag: verwacht geen lef van de zijlijn, u dient zelf te scoren.