artikel

Internetboeken

Horeca

De komst van internet heeft gezorgd voor een revolutie in het boekingsverkeer van hotelkamers. De Franse hotelketen Accor meldt over 2003 een stijging van 57 procent in directe internetboekingen. Met een omzet van 300 miljoen euro is het internet als distributiekanaal voor Accor van grote waarde. Ook andere grote en kleine spelers in de markt […]

De komst van internet heeft gezorgd voor een revolutie in het boekingsverkeer van hotelkamers. De Franse hotelketen Accor meldt over 2003 een stijging van 57 procent in directe internetboekingen. Met een omzet van 300 miljoen euro is het internet als distributiekanaal voor Accor van grote waarde. Ook andere grote en kleine spelers in de markt melden een explosieve groei van internetboekingen. Reden: de consument vindt het makkelijk om thuis achter zijn pc te surfen, te vergelijken en direct te boeken.

Van de belofte dat het internet het directe contact zou bevorderen tussen hotelgast en hotel komt echter weinig terecht. De chaos op het internet is compleet. Er zijn allerlei nieuwe partijen op de markt verschenen die een graantje mee willen pikken van de hausse in e-boekingen. Die partijen handelen met elkaar. Het is niet ongebruikelijk dat een hotel constateert dat zijn kamers via honderden sites tegen verschillende prijzen worden aangeboden.

Annacom Management en Knowlegde heeft maar liefst negen lagen onderscheiden die actief zijn tussen hotel en gast. De onderste laag is de eigen website van het hotel. Daartussen zit de site van de hotelketen, de centrale reserveringssystemen (Pegasus), switches (Leonardo), GDS’en, distributiekanalen die zich richten op de consument (Bookings), reissites, zoekmachines en portals.

Het is buitengewoon moeilijk voor een hotelier, zelfstandig of onderdeel van een keten, overzicht en controle te houden over zijn kameraanbod en prijsbeleid. Inmiddels is er software op de markt van SynXis die met een druk op de knop sites blokkeert indien alle kamers geboekt zijn.Gemiddeld eenderde van de kamerprijs die via het net wordt aangeboden, verdwijnt in de zakken van tussenpersonen. De meest gunstige webreservering is die die direct via de hotelwebsite wordt geboekt. Verbazend is daarom dat veel individuele hotelsites niet de mogelijkheid bieden om direct te reserveren. Hotels moeten die service bieden.De opmars van internetboekingen is niet te stuiten. Ondanks alle virus-alerts, crashes en wanorde, zal het internet het distributiekanaal van de toekomst zijn. Hotels moeten met een eigen site op het net. Daarnaast zullen ze met geselecteerde tussenpersonen afspraken moeten maken. Internetboeken is een specialisme geworden.