artikel

Knolselderij

Horeca

Knolselderij is de verdikte eetbare wortel van de selderijplant. De knol heeft een lichtpaarse tot witte of gele kleur. Van binnen is de knolselderij romig wit.

Kopen
Knolselderij is vooral verkrijgbaar van augustus t/m februari en in mindere mate in maart en april. Wanneer u de bruingele, knoesterig uitziende knol koopt dan leveren de harde zware exemplaren de beste garantie voor kwaliteit. Soms worden ze schoon geboend verkocht, soms ook niet.

Bewaren
De knol kan (in zijn geheel) lang op een koele en donkere plaats bewaard worden. In de koelkast of kelder 1-2 weken.

Schoonmaken
Gebruik bij het schoonmaken een middelgroot mes, want de knobbelige knol wordt dik geschild. Verwijder tevens alle diepe pitten. Meestal wordt knolselderij daarna in blokjes of reepjes gesneden. Doe dit kort voor gebruik, knolselderij verkleurt namelijk snel. Anders inwrijven met citroensap.

Hoeveel per persoon?
Voor een salade gaat u uit van 75-100 g per persoon en als groente is 200-250 g per persoon voldoende. Een normale selderijknol weegt ongeveer 500 g.

Invriezen
De beste tijd om knolselderij in te vriezen is vanaf oktober tot eind december. Blancheer reepjes of blokjes ongeveer 5 minuten.

Basisrecept
Gekookte knolselderij: 2 middelmatig grote selderijknollen, zout, sap van% citroen, 35 g boter Maak de groente schoon en snijd ze in repen of blokjes en deze in een bodempje water met zout en citroensap gaar koken in ongeveer 20 minuten. Voor het opdienen boter toevoegen, laten smelten en doorroeren.

Variaties
Knolselderij met saus: Gekookte en gesneden knolselderij vermengen met Bechamelsaus (smelt 25 g boter, roer er 25 g bloem door, vervolgens al roerend 2,5 dl melk, even doorkoken en zout, peper en nootmuskaat naar smaak toevoegen) of een afleiding daarvan: roomsaus (een flinke scheut room erbij), tomatensaus (1 eetl tomatenpuree en scheutje room), kerriesaus (1 theel kerriepoeder en scheutje room), Mornaysaus (75 g geraspte kaas en 1 eidooier doorroeren).

Lekkere combinaties
voeg aan de knolselderij wat gekookte prei en kerriepoeder toe. Meng in plaats van saus geraspte kaas en mosterd door de knolselderij. Strooi wat verse tuinkruidenover de knolselderij. Roer er een beetje zure room doorheen.

Gezondheid
Knolselderij heeft een gunstig effect op allerlei kwalen zoals bijvoorbeeld heesheid, jicht en reuma. Verder bevat knolselderij vitamine C en koolhydraten.
Voedingswaarde per 100 g
Energie: 138 kJ / 33 kcal
Voedingsvezels: 0,2 g
Koolhydraten: 5 mg
Vetten: 0,5 g
Vitamine C: 10 mgVind onderstaand nog een aantal recepten met knolselderij:

Knolselderij met paddestoelen

Knolselderij met tomaten

Knolselderijsoep