artikel

Moet ik me nog wel bij een keten aansluiten?

Horeca

Een zelfstandige hotelier die met zijn business de markt op wil, vroeg zich voorheen af bij welke keten hij zich het best kon aansluiten. Internet maakt daar nu de vraag van: móet ik me nog wel bij een keten aansluiten? Volgens Michael Levie, voormalig topman van de Spaanse hotelketen NH Hotels, moeten hoteliers zich afvragen […]

Een zelfstandige hotelier die met zijn business de markt op wil, vroeg zich voorheen af bij welke keten hij zich het best kon aansluiten. Internet maakt daar nu de vraag van: móet ik me nog wel bij een keten aansluiten?

Volgens Michael Levie, voormalig topman van de Spaanse hotelketen NH Hotels, moeten hoteliers zich afvragen wat de kosten en de baten zijn van aansluiting bij een keten. De kosten van een eenvoudige licentie liggen al snel op zo’n 25.000 euro per jaar, een bedrag dat dankzij allerlei fees en commissies snel oploopt. Levie: ‘Dat moet je wel terugverdienen.’

Levie – die tegenwoordig zelfstandig ondernemer is en onder meer eigenaar van hotel Newport in Huizen – zegt dat een hotelier precies in kaart dient te brengen waar zijn markt zich bevindt. Meestal zal dat de directe omgeving zijn. ‘Een voorbeeld: als jij als reiziger voor het eerst naar Shanghai gaat, boek je een kamer in het Marriott of het Hilton. De locatie en de prijs zijn zwaar ondergeschikt aan de merknaam. Maar reis je met grote regelmaat naar Milaan, dan is de locatie en de prijs wél doorslaggevend. Stel je dan eens voor dat je een onafhankelijk hotel op dezelfde manier kunt vinden als de grote ketens.’