artikel

Nieuwsgierig naar ijs

Horeca

IJs verkopen wil wel in de zomer, ook als de temperaturen wat lager zijn. Vooral kinderen zijn liefhebbers van wat kouds aan een stokje of in een bakje. Sanissimo, het eigen merk van groothandel Sligro, heeft vijf echte kinderijsjes in het assortiment: Sammie, Titan, Bubble, Tuut en Toverijs. Wat ’t altijd goed doet bij de […]

IJs verkopen wil wel in de zomer, ook als de temperaturen wat lager zijn. Vooral kinderen zijn liefhebbers van wat kouds aan een stokje of in een bakje. Sanissimo, het eigen merk van groothandel Sligro, heeft vijf echte kinderijsjes in het assortiment: Sammie, Titan, Bubble, Tuut en Toverijs. Wat ’t altijd goed doet bij de kleintjes is de kauwgombal (Tuut) of het verrassingsei met speelgoedje in het ijs verstopt (Toverijs). Ook een aparte vorm spreekt tot de verbeelding. Veel kinderen vinden de Bubble leuk. Een grappig ijsje in de vorm van een clownskopje.

Voor ijsverkopers die willen weten wat ze erop verdienen, heeft Sligro een lijst waarop de marge per ijsjes exact vermeld staat. Zowel in eurocenten als in percentages. De genoemde Tuut doet €0,41, de Bubble €0,25 en het Toverijs €0,44. De grootste winst zit op de Maxim Amandel, Maxim Bruin en Maxim Wit. De Sligro-variant van de Magnum, waar €0,62 per stuk op te verdienen is. Aan het begin van het seizoen mailde Sligro deze lijst naar al haar klanten.

Volgens OLA was de Magnum 7 Sins het best verkopende impulsijsje van 2003. Deze ijstopper werd in een serie van zeven stuks met tussenpozen van enkele weken geïntroduceerd, telkens met een ander thema. De gespreide introductie van Lust, Luiheid, Vraatzucht et cetera beviel OLA zo goed dat het merk dit jaar voor eenzelfde formule koos. Dit maal draait ’t om de liefdesbrouwsels van Cornetto. Van Cornetto Love Potion zijn al drie smaken in de markt gezet, de vierde verschijnt in augustus. Love Potion nummer 4 is gemaakt van pistache/gianduja-ijs (mix van hazelnoot en chocolade) met chocoladesnippers. De beperkte oplage wekt de nieuwsgierigheid van de consument; het publiek wil telkens de nieuwste ijsvariant uitproberen.

Kim Potters, channel marketing manager van OLA: ,,Horecaondernemers kunnen hiermee gemakkelijk extra omzet genereren. Minimaal 30 procent zit tussen de adviesprijs aan de consument en de prijs bij de grossier. Bovendien is dit impulsijs kant-en-klaar verpakt. De verkoper hoeft er weinig mee te doen. ’’