artikel

Provisie

Horeca

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. De vooruitgang van de wetenschap is te danken aan het principe dat wie gelijk heeft ook gelijk krijgt. In het zakenleven is de regel anders. Daar telt vooral het resultaat: gelijk krijgen. Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is er na vier jaar strijd in geslaagd gelijk […]

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. De vooruitgang van de wetenschap is te danken aan het principe dat wie gelijk heeft ook gelijk krijgt. In het zakenleven is de regel anders. Daar telt vooral het resultaat: gelijk krijgen.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is er na vier jaar strijd in geslaagd gelijk te krijgen nadat ze het gelijk al aan haar zijde had. Eindelijk is de commissie die ondernemers moeten betalen voor creditcardbetalingen omlaag gegaan. De arrogantie van de financiële instellingen om de lasten voor het betaalgemak van de consument alleen bij horecabedrijven te leggen, is hiermee afgestraft.

Een moreel appel aan de machtige financiële instellingen bleek de afgelopen jaren onvoldoende om van koers te wijzigen. Het pleidooi voor meer marktwerking en een gelijkere verdeling van de lasten was tegen dovemansoren gericht. Pas nadat KHN in zee was gegaan met een veel goedkopere alternatieve aanbieder – B+S uit Duitsland – ging Paysquare (voorheen Interpay) plotseling door de knieën.

Paysquare heeft het tarief verlaagd met 0,5 procent. Dat levert de branche waarin 1,2 miljard euro aan creditcardbetalingen wordt verricht, 6 miljoen euro op. Een forse lastenverlichting voor de leden van KHN. Vooral de hotels en restaurants waar het vaakst met creditcard wordt afgerekend, profiteren van de aanpassing. De horeca is de eerste branche in Nederland die provisieverlaging heeft afgedwongen.

Het eind van de tariefdaling is nog niet in zicht. Lusten en lasten van creditcardbetalingen zijn nog steeds ongelijk verdeeld. Doordat KHN op zoek blijft naar meer marktwerking, is het niet uitgesloten dat de kosten nog verder zullen dalen. De provisie varieert tussen 2 en 6 procent, afhankelijk van het merk kaart. Volgens KHN kan dat lager.

De eerste overwinning is goed nieuws voor de 20.000 leden van KHN. Van de belofte van de overheid om de lasten voor het bedrijfsleven terug te dringen is namelijk nog niets terecht gekomen. Ondernemers zullen het zelf moeten doen. Dit onderhandelingsresultaat telt. KHN verdient daarom een compliment.