artikel

Revenuemanagement, wat is dat?

Horeca

Waar het naar toe moet, zegt Wassing, is een combinatie van bookings.nl, weekendjeweg.nl en de eigen website, om maar een voorbeeld te geven. ‘Hier komt het fenomeen revenuemanagement in beeld.’ Geen eenvoudige opdracht, meent hij. ‘De vraag is: wat geef ik weg en bij wie zet ik het neer, en heb ik niet te veel […]

Waar het naar toe moet, zegt Wassing, is een combinatie van bookings.nl, weekendjeweg.nl en de eigen website, om maar een voorbeeld te geven. ‘Hier komt het fenomeen revenuemanagement in beeld.’ Geen eenvoudige opdracht, meent hij. ‘De vraag is: wat geef ik weg en bij wie zet ik het neer, en heb ik niet te veel weggezet en heb ik dat wel tegen de goede prijs gedaan? Het is topsport, offers brengen, op tijd inspringen. En lukt dat niet of heb je het er niet voor over, doe dan zaken met een paar aanbieders tegen een duidelijke prijsstructuur. Ibis en Accor bijvoorbeeld doen gewoon een vaste prijs voor de kamer.

Al die boekingen via al die verschillende kanalen vragen om een arbeidsintensieve en strakke aansturing. Kwam vroeger een boeking bij de receptie binnen via de telefoon of een walk-in – dat overzicht, en dus ook de controle over de inkomsten, is verdwenen.

Volgens Michael Levie begint revenuemanagement met het positioneren van het hotel: in welke segmenten is het actief? Met die wetenschap kan de hotelier de juiste elektronische diensten inkopen óf zich toch aansluiten bij een keten. Die keuze valt volgens Levie nog te vaak in het voordeel van een keten uit, omdat de Nederlandse hoteliers de mogelijkheden van elektronische distributie onvoldoende kennen. ‘Je moest eens weten hoeveel hotels er zijn die niet eens een boekingsmogelijkheid op hun eigen site hebben.’