artikel

Rosé goed voor de portemonnee

Horeca

Komt de voortdenderende rosétrein eindelijk tot stilstand? De afgelopen jaren was het zomerdrankje niet aan te slepen. De consumptie verdubbelde, met dank aan het fantastische terrasweer. Nu het nog niet echt wil zomeren, stokt ook de rosékleurige locomotief. Tenminste, voor eventjes. Kenners melden dat zodra de temperaturen flink stijgen, de trendy drank zijn zegetocht langs […]

Komt de voortdenderende rosétrein eindelijk tot stilstand? De afgelopen jaren was het zomerdrankje niet aan te slepen. De consumptie verdubbelde, met dank aan het fantastische terrasweer. Nu het nog niet echt wil zomeren, stokt ook de rosékleurige locomotief. Tenminste, voor eventjes. Kenners melden dat zodra de temperaturen flink stijgen, de trendy drank zijn zegetocht langs de terrassen gaat hervatten.

Voor ondernemers is dat goed nieuws. Met rosé is namelijk een goede marge te maken. De inkoop ligt op €3,- maximaal €4,- per fles. Wie meer betaalt is dief van zijn eigen portemonnee. Voor die prijs is een prima terrasrosé te koop die heeft wat hij moet hebben: droog, fruitig met veel sap en een paar gram restsuiker. De verkoop ligt op het niveau van de huiswijnen: ergens tussen de €13,- en €18,- per fles.

Belangrijk is wel dat het trendy publiek zich kan onderscheiden met de bestelde rosé. Jan Jansen, wijnadviseur van Wijnimport J. Bart: ,,Dat kan met de vorm van de fles, het etiket óf met de druivensoort.’’ Volgens Jansen zijn er genoeg roséwijnen te koop die gemaakt zijn van relatief onbekende druiven. ,,Kies in plaats van een grenache uit Zuid-Frankrijk eens een schiava uit Noord-Italië.’’

De opkomst van rosé is slechts een klein beetje ten koste gegaan van witte wijn, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Wijn. Juist in wit zit veel beweging. Werd vorig jaar de chardonnay-manie al doorbroken door de chenin blanc en sauvignon blanc, nu viert ook de goede oude muscadet zijn comeback. De terrasgast kiest tegenwoordig tussen beendroog, supervet en alles daar tussenin.