artikel

Subway komt bovendrijven

Horeca

Na een schoorvoetend begin lijkt het erop dat broodjesgigant Subway nu toch echt doorbreekt in ons land. Via regionale agenten tuigt de Amerikaanse formule razendsnel een landelijke keten op. Acht vestigingen zijn er inmiddels, en twaalf zitten er in de pijplijn. In 2010 wil Subway hier net zo groot zijn als McDonald’s. Maar welke eisen stelt Sybway eigenlijk?

Subway komt bovendrijven

  • Aspirant-franchisenemers van Subway hoeven geen horeca-ervaring te hebben. Wel is enige ondernemerservaring gewenst.
  • De investeringen voor de ondernemer liggen relatief laag, zeker in vergelijking met een hamburgerketen als McDonald’s.
  • Een nieuwe vestiging kost tussen de €100.000,- en €150.000,-. Franchisenemers worden geacht ongeveer eenderde van dat bedrag aan eigen vermogen mee te brengen.
  • Het huurtarief is volgens Subway ‘normaal’.
  • Subway kiest voor panden op A1-locaties met een minimale oppervlakte van 36 m2. De gemiddelde grootte ligt op 100 m2.
  • Grotere vestigingen hebben behalve een afhaalfunctie ook een restaurantfunctie met soms een terras.
  • Ondernemers hebben een zogenaamde zachte horecavergunning nodig: die van een lunchroom zonder alcoholverstrekking.
  • Het assortiment bestaat uit ter plekke belegde broodjes, de ‘sub’s’, die heel (30 cm) of half (15 cm) worden verkocht. Klanten bepalen zelf het beleg. De prijzen variëren van zo’n €2,30 tot €5,50.
  • Subway profileert zich sterk als gezond. Zo staan op het standaardmenu zeven broodjes met een vetgehalte van minder dan 6 gram. Verder zijn er diverse salades.
  • De gemiddelde omzet van een vestiging ligt rond de €400.000,-. Ter vergelijking: een McDonald’s-vestiging doet gemiddeld €1,9 miljoen.
  • Franchisenemers van Subway betalen een wekelijkse fee van 8 procent over de netto-omzet. Daar bovenop komt een marketingfee van 3,5 procent.

Meer informatie: tel. (020) 531 73 33. www.subway.com