artikel

Tapasinflatie

Horeca

Gesignaleerd op de Nederlandse terrassen: Hollandse tapas, oftewel een onvervalste bittergarnituur, aangevuld met gehaktballetjes. U merkt: het begrip ‘tapas’ is behoorlijk aan inflatie onderhevig. Sommige ondernemers verstaan onder tapas zelfgemaakte gerechtjes als gemarineerde en gevulde champignons of gegrilleerde sardientjes, een ander denkt bij tapas aan een plakje worst, een blokje feta, vergezeld van een olijf. […]

Gesignaleerd op de Nederlandse terrassen: Hollandse tapas, oftewel een onvervalste bittergarnituur, aangevuld met gehaktballetjes. U merkt: het begrip ‘tapas’ is behoorlijk aan inflatie onderhevig.

Sommige ondernemers verstaan onder tapas zelfgemaakte gerechtjes als gemarineerde en gevulde champignons of gegrilleerde sardientjes, een ander denkt bij tapas aan een plakje worst, een blokje feta, vergezeld van een olijf. Het spreekt voor zich dat de marge tussen die twee nogal uiteenloopt. Verder heeft de ondernemer de keuze tussen zelf maken en inkopen. Bij de groothandels zijn enorm veel basis- en panklare producten te koop. Aangevuld met brood en bijvoorbeeld olijven kun je ook je de inslag in de gaten houden en spelen met je marge. De zoute tapas zijn trouwens een goede manier om de drankverkoop te stimuleren.

Hoe dan ook, tapas zijn een ideaal product voor op het terras. Deze zomer duiken ze werkelijk overal op, van eetcafé tot toprestaurant. Da’s niet zo gek, want met relatief weinig middelen en ingrediënten kun je al snel een trendy tapasbord serveren. Doe dat wel op borden voor twee of meerdere personen, want tapas eet je samen. Het is misschien wel de belangrijkste reden waarom Spaanse hapjes zo aanslaan in Nederland: tapas zijn gezellig, informeel en Mediterraan. Kortom: ze geven het ultieme vakantiegevoel. Bijkomend voordeel is dat het kleine hapjes zijn, waardoor ze populair zijn bij de dames.