artikel

Troebel bierplezier

Horeca

De redactie van Misset Horeca mocht afgelopen winter een bezoek brengen aan de brouwers van het Hoegaarden Witbier. Met eigen ogen konden we zien hoe het troebele bier gebrouwen werd en in het proeflokaal van de brouwerij vervolgens veelvuldig de zeshoekige glazen inrolde. Het logenstrafte het vooroordeel dat witbier alleen in de zomer smaakt. Al […]

De redactie van Misset Horeca mocht afgelopen winter een bezoek brengen aan de brouwers van het Hoegaarden Witbier. Met eigen ogen konden we zien hoe het troebele bier gebrouwen werd en in het proeflokaal van de brouwerij vervolgens veelvuldig de zeshoekige glazen inrolde. Het logenstrafte het vooroordeel dat witbier alleen in de zomer smaakt. Al vertoont de omzet deze dagen wel een duidelijke piek. Geen wonder dat Hoegaarden in zowel 20 als 50-literfusten voorhanden is. Zo kan het ’t hele jaar door vers getapt worden. Maar wel koud – op 4ºC – luidt het devies. Recent werd zelfs een bevroren tapzuil voor dit bier geïntroduceerd. Moederconcern Interbrew weet ook dat het beslissingsmoment voor een bierbestelling vaak aan de bar gemaakt wordt. Dus ben je hier present met een opvallende kraan, dan zal dat zeker helpen. Enige tientallen van deze kranen zijn er inmiddels in de Nederlandse horeca geplaatst.

Iedere zichzelf respecterende bierbrouwer heeft een eigen witbier. Wieckse van Heineken is populair, evenals het bij Gulpener gebrouwen Korenwolf. Voorhanden in vaten van 30 en 50 liter, en vorig jaar nog tot smakelijkste ‘wit’ uitgeroepen door de Consumentenbond. Behalve bij de Gulpener cafés stroomt het ook bij veel Grolsch-zaken uit de kraan. Tenslotte mogen ook Valkenburgs Wit van Leeuw en Witte Trappist van La Trappe niet onvermeld blijven. Dit laatste bier noemt zichzelf het eerste door trappisten gebrouwen witbier. Dat is waar. Al maken diverse Belgische abdijbierbrouwers al langer een wit. Floreffe bijvoorbeeld. En St. Sixtus.

Sterk opkomend zijn de Duitse weizenbieren. Een aantal witbieren mist duidelijk ‘bite’ voor de meer ervaren bierdrinker, dus springen de compromisloze tarwebieren van onze oosterburen in de ontstane smaakopening. Erdinger breidt zich via De Brouwketel uit als een olievlek, in het kielzog gevolgd door Paulaner waarvan Heineken voor de helft eigenaar is en Weihenstephan. Weizen – Duits voor tarwe – heeft nog een voordeel, het is goedkoper dan ‘wit’. 30 liter Weihenstephan bijvoorbeeld kost €54,50 terwijl voor een zelfde hoeveelheid van het populaire witbier Blanche de Namur dik €5,- meer wordt gerekend. Da’s trouwens altijd nog iets goedkoper dan een zelfde hoeveelheid Korenwolf waarvoor bijna €62,- afgetikt moet worden. Een fust van 50 liter, waaruit pakweg 200 glazen zijn te halen, kost €100,-.

Is de rol van de longneck uitgespeeld deze zomer? Geenszins. Al heeft Grolsch zijn lesje geleerd na het Zinniz-debacle. De brouwer uit het oosten zet nu in op diverse 2.5-varianten. Gelukkig brouwen ze in licentie ook Miller Genuine Draft en dat bier loopt lekker door. Uit de stal van Palm mochten we recent Redbach begroeten. Een mix van Rodenbach en kriekensap. Gebotteld in een fraai gestileerd flesje en maar 3,5 % alcohol bevattend is het nog even afwachten of dit bier de Breezer-generatie wel zal weten te bekoren.