artikel

Zomerse koffie

Horeca

Koude koffie, al langer een hit in de zuidelijke landen, wordt in ons land steeds populairder. Bij een warme zomer wordt ‘t een echte terrastopper, verwacht J.J. Darboven. Deze koffieleverancier introduceert twee koude koffiecreaties. J.ay-J.ay’s So Cool is een ‘iced latte macchiato’, waaraan een J.ay-J.ay’s coffee flavor moet worden toegevoegd. De andere koude koffievariant, Coffee […]

Koude koffie, al langer een hit in de zuidelijke landen, wordt in ons land steeds populairder. Bij een warme zomer wordt ‘t een echte terrastopper, verwacht J.J. Darboven. Deze koffieleverancier introduceert twee koude koffiecreaties.
J.ay-J.ay’s So Cool is een ‘iced latte macchiato’, waaraan een J.ay-J.ay’s coffee flavor moet worden toegevoegd. De andere koude koffievariant, Coffee on the rocks, is een dubbele espresso op ijsblokjes, met suiker en een vleugje cacao. Ook hier is een flavor aan toe te voegen voor de zoete smaak. Deze J.ay-J.ay’s alcoholvrije siropen op natuurlijke basis zijn leverbaar in zes verschillende smaken: Amaretto, Pina Colada, Caramel, Vanille, Kaneel en Hazelnoot. Ze werden in 2002 geïntroduceerd, maar Mariët ter Veld denkt dat ze dit jaar een hoge vlucht gaan nemen. ,,De smaak is zoet, dat spreekt de jongere generatie aan’’, aldus de direct marketing manager van J.J. Darboven.

De horeca kan al gauw €2,- à €3,- voor deze ijskoffies vragen. De marge voor de ondernemer is aantrekkelijk. De ingrediënten (koffie, ijsblokjes, flavor) zijn inkoop €0,50 per consumptie. Ter Veld vindt dat je eigenlijk ook de aanschaf van het glaswerk en de afschrijving van de espressomachine moet tellen. ,,Toch biedt ijskoffie zeker omzetmogelijkheden. De receptuur is eenvoudig, de bereiding gaat vrij vlot, ook door minder geschoold personeel. En het oogt mooi in het glas.’’

De Caffiato Iced Cappuccino van Douwe Egberts laat zich eveneens goed combineren met siropen of slagroom. Daan van Oosterhout van het Bredase café Zeezicht bereidt hem met een blender. ,,Dat gaat snel. Je hoeft alleen ijsblokjes en Caffiato-concentraat te mengen.’’ De eigenares is erg enthousiast over de coole zomerdrank ,,Collega-uitbaters kwamen zelfs bij ons op het terras om een DE Caffiato te bestellen. En in ons restaurant boven het café serveren we hem zelfs regelmatig als nagerecht.’’

Douwe Egberts biedt de horeca voor €150,- een startpakket aan. In dit bedrag zit de blender inbegrepen, evenals 24 literpakken van het koffieconcentraat, 12 glazen, 10 tafelkaarten en 250 lepelrietjes. Ondernemers die meer dan 25 Caffiato’s per dag serveren wordt aangeraden om een ‘bunnmachine’ aan te schaffen. Deze machine beschikt over twee containers. Concentraat en water erin en na een druk op de knop zijn na 30 minuten circa 50 Caffiato’s per container tapklaar.
Ook Roode Pelikaan en TikTak/Segafredo Zanetti brengen de ijskoffies deze zomer bij hun afnemers onder de aandacht.

Voor info: www.darboven.nl; www.de.nl; www.roodepelikaan.nl; www.tiktak-koffie.nl