artikel

Amsterdammed

Horeca

Maandag had ik René Wildeman aan de telefoon. Hij is general manager van Hotel Amsterdam en het bijbehorende restaurant De Roode Leeuw. Wildeman maakt zich zorgen over zijn stad. Hij vindt dat Amsterdam zichzelf niet goed verkoopt. Met het product Amsterdam is niets mis, maar de manier waarop het toeristisch bedrijfsleven zich naar buiten toe […]

Maandag had ik René Wildeman aan de telefoon. Hij is general manager van Hotel Amsterdam en het bijbehorende restaurant De Roode Leeuw. Wildeman maakt zich zorgen over zijn stad. Hij vindt dat Amsterdam zichzelf niet goed verkoopt. Met het product Amsterdam is niets mis, maar de manier waarop het toeristisch bedrijfsleven zich naar buiten toe profileert is te weinig effectief, vindt hij, en met hem veel hoteliers in de hoofdstad.

Er zijn veel initiatieven, maar er is geen coördinatie. Het is een rommeltje. Andere Europese (hoofd)steden doen het stukken beter.
Amsterdam telt zo’n veertig toeristische organisaties die de stad op economisch of cultureel gebied promoten. Het ATCB, het Amsterdam Tourist & Congress Bureau is er zo een, Amsterdam Cruise Port, Amsterdam Partners, de Kamer van Koophandel, en ga zo maar door. Die veertig clubjes doen van alles om de stad in binnen- en buitenland te verkopen. Meest recente initiatief is de slogan ‘I AMsterdam’, waarmee Amsterdam als beeldmerk sterk op de kaart gezet moet worden. Leuk bedacht, vindt René Wildeman, maar wat zegt het. Bovendien, vindt hij, heb je met een beeldmerk nog geen effectieve promotie.

Wildeman roept niet alleen dat het anders moet, hij geeft ook een aanzet hoe het eventueel anders kán. Hij heeft een plan op papier gezet voor het Amsterdam House, een gebouw waarin al die veertig clubjes worden ondergebracht. Eén telefoonnummer, één aanspreekpunt, één backoffice. Professioneler, efficiënter en goedkoper. Zodat er meer geld overblijft om samen te werken aan de promotie van de stad.
Het idee van René Wildeman is misschien zo slecht nog niet. Het is niet verwonderlijk dat het plan uit de hoek van de hoteliers komt. Het zijn de hotelmanagers die dagelijks geconfronteerd worden met het gegeven dat Amsterdam marktaandeel verliest. Minder toeristen, minder congressen en uiteindelijk minder gasten. Dat het wat minder gaat, kunnen we niet langer alleen maar toeschrijven aan de kwakkelende wereldeconomie. Immers, in veel landen groeit het toerisme en het vliegverkeer is terug op het niveau van voor 11 september 2001.

Martijn Reintjes
Adjunct-hoofdredacteur