artikel

Gezond

Horeca

Jarenlang hebben we met z’n allen geroepen dat gezond eten in de snackbar nergens voor nodig was. Wie vitamines wilde, die ging maar naar de groentenboer; naar een cafetaria ging je om jezelf een lekkere vette bek te bezorgen en om even niet te denken aan de lijn, aan hart en bloedvaten en aan de […]

Jarenlang hebben we met z’n allen geroepen dat gezond eten in de snackbar nergens voor nodig was. Wie vitamines wilde, die ging maar naar de groentenboer; naar een cafetaria ging je om jezelf een lekkere vette bek te bezorgen en om even niet te denken aan de lijn, aan hart en bloedvaten en aan de toekomst. De snackbar werd een soort ‘enclave van lekker slecht’ in een wereld die verder vooral verantwoord en verstandig moest zijn.

Tijden zijn veranderd, en gelukkig maar. Meer en meer ging de fastfoodbranche aantonen dat snacken helemaal niet zo dodelijk slecht was dan we heel lang hebben gedacht. Variatie, dat werd het toverwoord. Vette bek prima, maar niet iedere dag. En zeker niet zonder af en toe ook een gezonde noot in de vorm van groenten en fruit. En dus gingen fastfoodbedrijven behalve de onuitroeibare toppers als frikadel en patat mét, ook salades, fruitshakes en broodjes gezond aanbieden.

Een enge Amerikaan heeft nog even geprobeerd ons op het verkeerde been te zetten met zijn walgelijke Supersize Me-experiment, maar godzijdank stond hier meneer Meij op om proefondervindelijk te bewijzen dat je gewoon kunt afvallen van een maandje fastfood. Een lintje voor Wim, wat mij betreft!

Vloeibaar vet werd geïntroduceerd, en in dit nummer van Snackkoerier kunt u lezen dat binnen enkele maanden al 15 procent van de Nederlandse cafetaria’s gezond is gaan frituren. Dit vervult mij met blijdschap, met trots zelfs! De cafetariabranche neemt zijn verantwoordelijkheid en geeft hiermee een zeer volwassen signaal af in de richting van de consument die zich, terecht, zorgen begint te maken om lijf en leden. Het is ook commercieel een verstandige zet, want gezondheid is voor de toekomst niet alleen een garantie voor een langer leven, maar ook voor een hogere omzet. En wat is er nou fijner dan gezond én rijk oud worden?

Martine Zuil
Hoofdredacteur Snackkoerier