artikel

Overname zegen

Horeca

Met de overname van VEN voegt Sligro een mooi kroonjuweel toe aan z’n collectie. Terwijl de Veghelse groothandel z’n klandizie heeft aan snackbars en eetcafé’s, zitten de afnemers van VEN veel meer in het midden- en topsegment. In horecaland is ‘VEN’ een begrip. Zeker in het westen van het land, waar de wortels liggen van het familiebedrijf. Juist in dat gedeelte van het land is Sligro slecht vertegenwoordigd. Sligro-topman Abel Slippens toont zich dan ook een verstandig man als hij zegt dat de naam VEN blijft bestaan.

Voor horecaondernemers is de overname goed nieuws. Beide bedrijven kunnen profiteren van elkaars sterke punten. Het zes keer zo grote Sligro (€1,35 miljard omzet tegenover €0,23 mrd) heeft de grotere inkoopkracht en de betere logistiek, VEN heeft de service en het assortiment.

Als Jaap Ven en Abel Slippens hun belofte nakomen, mogen de ondernemers die bij VEN winkelen, straks rekenen op lagere prijzen voor het basisassortiment. Zo’n voordeeltje is meer dan welkom, zeker in deze magere tijden. Maar stuntprijzen zoals in de supermarkten hoeven de ondernemers niet te verwachten. In de retail is de concurrentie nu eenmaal veel harder. Op hun beurt zullen Sligro-klanten profiteren van het betere assortiment van VEN. Die is beter met vers, patisserie en wijnen, om maar eens een paar producten te noemen.

Angst voor een monopolie is onnodig. Samen hebben VEN en Sligro een marktaandeel van nog geen vijftien procent. En dat is veel minder dan de twee grootste spelers Deli XL (Ahold) en Lukas Klamer (Makro). Bovendien zijn er nog andere spelers, zoals Hanos en ISPC. De overname is juist een zegen. VEN heeft veel geïnvesteerd in kwaliteit, maar het is de vraag of ze dat in Diemen vol hadden gehouden. Tekenend is dat het bedrijfsresultaat van VEN slechts 1,7 procent is van de omzet, tegenover 5,4 procent voor Sligro. Samen moeten de twee bedrijven een betere groothandel kunnen neerzetten, voor een scherpe prijs.

Radboud Bergevoet
Redacteur Misset Horeca