artikel

Promotie voor het hele vak

Horeca

Ik heb net de bloemen geteld. We zijn de vijftig boeketten gepasseerd. Het is heel druk en we krijgen zoveel aandacht! Ik heb de mailtjes nog niet exact geteld, maar ik denk dat het er zo’n veertig zijn.’Doris de Rouw vertelt enthousiast over de belevenissen als Banketbakkerij van het Jaar.

Arthur de Rouw: ‘We hebben een hele mooie reportage gehad op de lokale tv en ook Omroep Brabant is geweest. Daar kijken toch zo’n 350.000 mensen naar. Het is een stuk van 3 minuten dat elk uur herhaald wordt. Dat vind ik ontzettend leuk. Daar kijkt onze doelgroep naar. Met de Telegraaf bereiken we niet onze potentiële klanten. In alle media-aandacht hebben we geprobeerd ons vak te promoten. Het is een artistiek vak, wij hebben in de reportage allemaal hoge mutsen op. Zo geef je patisserie aanzien. Ik hoop dat hiervan de hele branche profiteert. Niet alleen wij.’

De Rouw kan er echter niet onderuit dat nu zijn eigen bedrijf het meest baat heeft bij de verkiezing en zijn overwinning; hij verkoopt wel twee keer zoveel banket als normaal.‘Veel mensen komen speciaal naar ons als Banketbakkerij van het Jaar, waaronder veel nieuwe klanten. Het is belangrijk dat we tegemoetkomen aan de hoge verwachtingen van die mensen. Dan komen ze later bij een verjaardag of met kerst weer naar onze winkel.

Efteling
De Rouw gaat de overwinning met het personeel en hun familieleden vieren met een dagje Efteling. In de winkel, die helemaal in het teken staat van de overwinning, is de nogatinetaart in de aanbieding. ‘Verder doen we geen prijsacties. Dat past niet bij ons bedrijf. En iets te proeven is er eigenlijk altijd. Iedere klant die binnenkomt feliciteert ons. Daarom zijn Doris en ik nu extra veel in de winkel. Dat is toch wat klanten willen. Ze willen je zien als ondernemer.’De Rouw wil het komende jaar vooral optreden als ambassadeur voor de branche. ‘Collega’s kunnen hier altijd komen kijken hoe een kampioensbedrijf eruit ziet.’

Op de vraag of de perfectionistische De Rouw wel tijd heeft om van de overwinning te genieten, antwoordt De Rouw: ‘Jazeker, wij genieten er op onze eigen manier van. Doris en ik zijn heel gedreven, maar je moet ambities niet verwarren met arrogantie. Dit jaar willen we vooral onze bestaande en nieuwe klanten tevreden stellen, voldoen aan hun verwachtingspatroon. Van daaruit groeien we met z’n allen door.’