artikel

Au!

Horeca

Met ingetrokken vingers heb ik het verhaal gelezen in dit nummer van Snackkoerier over alledaagse ongelukjes in de cafetaria. Snijmachines, messen, het zijn onmisbare maar o zo gevaarlijke attributen in de zaak. Akelig natuurlijk als je vlijtig aan het werk bent en ineens hevig bloedend richting ziekenhuis moet. En ik kan er niks aan doen, […]

Met ingetrokken vingers heb ik het verhaal gelezen in dit nummer van Snackkoerier over alledaagse ongelukjes in de cafetaria. Snijmachines, messen, het zijn onmisbare maar o zo gevaarlijke attributen in de zaak. Akelig natuurlijk als je vlijtig aan het werk bent en ineens hevig bloedend richting ziekenhuis moet. En ik kan er niks aan doen, maar overal waar ik ondernemers zie vertellen over bloed en afgesneden plakjes vinger, denk ik ook aan mijn broodje gezond. Was dat roze plakje laatst wel ham? En was die tomaat nou zo sappig of heb ik wat rode bloedlichaampjes van het slachtoffer tot mij genomen?

Nou ja, wat niet weet wat niet deert. Het was een smakelijk broodje, al dan niet “du chef”. Frituurvet, ook zo’n gruwelijk, maar onmisbaar fenomeen in de cafetariawereld. Je moet er toch niet aan denken wat Ivan van den Ende is overkomen met een bak kokend vet… Een ongeluk zit inderdaad in een heel klein hoekje, en het komt daar altijd even onverwacht en ongelegen weer uit. Eén enkel frietje op de vloer kan jarenlange arbeidsongeschiktheid opleveren. Een spatje saus dat blijft liggen in het kader van ‘nu even niet’: je kunt er een lekker smak mee maken; op je rug, tegen de bakplaat, hou op, schei uit!

Ik vraag me af hoeveel ondernemers echt zijn voorbereid op dergelijke onverwachte ellende. Heeft u een pleisterdispenser klaarhangen? Heeft u een degelijke brandblusser, brandwondenzalf, een verbanddoos mét inhoud, een lijst met telefoonnummers voor het geval dat, en een calamiteitenplan?

Leest u maar eens op pagina 7 wat enkele van uw collega’s overkwam. Het zal u, net als mij, aan het denken zetten… Ik wens u een ongeschonden toekomst, maar ik hoop wel dat u bent voorbereid op dat ongeluk in dat idiote hoekje.

Martine Zuil
hoofdredacteur Snackkoerier