artikel

Bijverkoop

Horeca

Bijverkoop is hot. Bedieningsmedewerkers nemen een bestelling op en verkopen er tegelijkertijd een bitterballetje, een salade of een digestiefje bij. McDonald’s schijnt zo behoorlijk wat extra omzet te scoren, en Fletcher Hotels is dat nu ook aan proberen. Met onvoldoende succes tot nu toe. Reden voor de directie om in de Fletcher Flits medewerkers het […]

Bijverkoop is hot. Bedieningsmedewerkers nemen een bestelling op en verkopen er tegelijkertijd een bitterballetje, een salade of een digestiefje bij. McDonald’s schijnt zo behoorlijk wat extra omzet te scoren, en Fletcher Hotels is dat nu ook aan proberen. Met onvoldoende succes tot nu toe. Reden voor de directie om in de Fletcher Flits medewerkers het mes op de keel te zetten. Wie weigert aan ‘verplichte’ omzetverhogende bijverkoop te doen, kan z’n biezen pakken.

Ik heb die Fletcher Flits ook gelezen. Ik kreeg deze nieuwsbrief toegespeeld door een geschokte horecaondernemer die zei dat je zo niet met je mensen om kunt gaan. De brief heeft inderdaad zo’n hoog afbek-gehalte dat je je afvraagt of het niet beter is om sowieso te vertrekken, of je nu succesvol in de bijverkoop bent of niet.
Maar ja, je gaat ook meteen relativeren als je weet van wie het verhaal komt: Chris Luken. De vlotte Brabander die succesvol werd met De Hotelbon, maar ook de man die ooit in weer en wind langs deuren ging met encyclopedieën, die brilmonturen sleet bij opticiens, en die horeca-ervaring opdeed bij Van der Valk, waar het verkopen van een Châteauneuf du Pape een sport voor hem was. Kortom, een door de wol geverfde verkoper compleet met babbel die zich nu ergert aan bedieningsmedewerkers die het – na twee keer voordoen door de meester zelf – nóg niet snappen.

Nu voel ik mij niet capabel om een man die weet hoe hij miljoenen moet verdienen te adviseren, maar ik geloof niet dat zijn klare-taal-aanpak medewerkers motiveert tot bijverkoop. Ik denk dat zij meer gebaat zijn bij een goeie training, liefst niet door de grote baas zelf gegeven. Vervolgens zou hij nog wat moeten automatiseren, zodat hij direct kan zien wie de beste omzetten draaien. Die mensen kan hij dan een bonus geven. Dat is toch chiquer dan een bedieningsmedewerkster terugsturen naar een gezelschap om alsnog te vragen of die mensen bitterballen bij hun bier willen?

Waldemar Ysebaert
Redacteur