artikel

Heldere navigatie bevordert surfgedrag

Horeca

Bevorder het gebruikersgemak en het surfgedrag van bezoekers op uw cafetariawebsite met de navigatie. Met een heldere, herkenbare navigatie wijst u sitebezoekers de weg op uw site. Een niet te onderschatten onderdeel bij het ontwerp van uw site. Zo surft uw bezoeker probleemloos op uw website.

De navigatie-elementen vormen de verkeersborden op uw site. Of het om een klein ritje gaat, een lange tocht of het probleemloos passeren van een knooppunt; een heldere navigatie is essentieel. Besteed daarom voldoende aandacht aan een heldere, herkenbare navigatie. Hanteer een gangbare indeling en laat deze structureel door de hele site terugkomen. Bezoekers van uw site raken niet snel de weg kwijt en mocht het toch gebeuren, dan komen ze snel terug op de goede weg.

Uit onderzoek blijkt dat websitebezoekers in westerse landen kijken volgens vaste patronen. Een logo links bovenaan de pagina is hun herkennigspunt en vormt de oplossing wanneer de weg dood loopt. Eenmalig verdwaalt op de site, brengt een klik op het logo ze weer terug op de homepage. Zorg dus voor deze ‘oplossing’.

Gebruik heldere termen in de navigatie. Een deel van de sitebezoekers zoekt naar specifieke informatie op uw site, een andere bezoekers kijkt eens wat rond. Breng de bezoekers van uw site niet in de war met exotische productnamen of nietszeggende marketingtermen in de navigatie. Gebruik overkoepelende termen die duidelijk maken waar een bezoeker moet klikken om te vinden wat hij zoekt.

Waar ben ik op de site? Waar wil ik heen? Wat kan ik er vinden? Bedenk bij het samenstellen van de site dat sitebezoekers constant antwoord willen op deze vragen. Houd geen rekening met úw kennis van de site, maar verplaats u in de bezoekers die uw site minder goed kent of er voor het eerst is.

Moet een sitebezoeker inloggen? Publiceer het login-veld dan links bovenaan. Heeft u op uw site een mogelijkheid om te bestellen? Plaats het winkelwagentje dan rechts bovenaan. De help-knop bevindt zich het best links bovenaan en voor een interne zoekmachine is centraal bovenaan de pagina de beste plaats.

www.t-pakhuis.nl
Cafetaria ’t Pakhuis in Ede heeft heel wat te vertellen. Daarom is gekozen voor een horizontale en verticale navigatie. Dit geeft de bezoeker een duidelijk beeld van wat er zoal te vinden is op de site van het veelzijdig horecabedrijf. Prettig is ook dat de navigatie-elementen structureel in beeld blijven, zodat je snel de weg weer vindt op de site. Een klik op het logo linksboven in beeld zorgt ervoor dat je direct op de openingspagina belandt. Helder, eenvoudig en doeltreffend. Prima

www.preuverie.nl
Cafetaria Preuverie De Toren in Pey-Echts kiest voor een horizontale navigatie bovenaan de pagina. Wanneer de aanwijspijl van de computermuis een hoofdstukaanduiding raakt, klapt de inhoud van het hoofdstuk op. Snack van de Maand, Schotel van de Maand, Openingstijden; het wordt allemaal zichtbaar onder hoofdstuk ‘Cafetaria’. De navigatie is helder en prettig leesbaar.