artikel

Het prominententeam van Zibb.nl/horeca

Horeca

Vier uitgesproken horecaprominenten met vier uitgesproken meningen. Voor Zibb.nl/horeca gaven Rudolph van Veen, Johannes van Dam, Jonnie Boer en Jeu Claes zich bloot. Iedere dag reageren ze op vragen en opmerkingen over het fenomeen horecabeurzen. In de laatste aflevering van onze serie richten ze een blik op de toekomst. De Horecava over pakweg vijftien jaar.

Wat is de rol van een horecabeurs in pakweg 2020 en hoe ziet zo’n vakbeurs er dan uit?

Rudolph van Veen
Verrassing is het sleutelwoord. Als je niet verrassend genoeg bent, haken mensen af. Daarnaast worden mensen minder loyaal, dus als beursorganisatie moet je hierop inspelen. Misschien moet de Horecava eens in de twee jaar plaatsvinden? Liever één in de twee jaar een inspirerende beurs, dan jaarlijks van hetzelfde.

Jeu Claes
Infotainment. Gastvrije uitstraling. Innovaties voorop. Van relatiemanagement naar kennis en informatieoverdracht op de stands. Meer service voor de bezoeker. Meer aandacht voor werving en begeleiding. Herkenning van de individuele bezoeker. Meer gericht op rendementen van ondernemers. Wat levert hij mij als ondernemer op? Interactief. Netwerken blijft. Beurs met ook nadruk op convienience-oplossingen, ketenverschuiving, globalisering, inkoop en logistieke oplossingen.

Johannes van Dam
Hetzelfde. Je kunt tegenwoordig veel informatie inwinnen via internet, maar mensen willen producten in levende lijve zien. Het is en blijft een goede manier om op de hoogte te blijven van producten. Ik kom al zo’n twintig jaar op horecabeurzen, en het is altijd hetzelfde. In de toekomst komt er misschien meer elektronisch spektakel, maar verder zie ik geen progressie.

Jonnie Boer
Ik voorzie meer specialisatie op beurzen. Je krijg steeds meer kleine beurzen in grote beurzen. De grootschaligheid wordt overgenomen door internet. Ik bedoel, een caféhouder die van biermerk wil veranderen laat zich informeren via internet.