artikel

Martin Pronk (1994-1997)

Horeca

‘In mijn tijd waren we hard bezig met het maken van de bekende kwaliteitsslag. Bezoekers die alleen voor een biertje of kroketje kwamen, hadden we liever niet. Hot item was dus de toegangsregeling. Beursbezoekers moesten zich vooraf registreren. Er was nog geen internet, dus alles ging met de post. Hadden we nog te maken met […]

‘In mijn tijd waren we hard bezig met het maken van de bekende kwaliteitsslag. Bezoekers die alleen voor een biertje of kroketje kwamen, hadden we liever niet. Hot item was dus de toegangsregeling. Beursbezoekers moesten zich vooraf registreren. Er was nog geen internet, dus alles ging met de post. Hadden we nog te maken met de drukte van de kerstpost. Dat betekende dat regelmatig een beursbezoeker met een uitdraai van de Kamer van Koophandel aan de toegangsdeur stond.

‘Het was ook de tijd van de discussies hoe vaak de Horecava moest worden gehouden. Mijn voorgangen Hans Sipkes kreeg te maken met het verhaal frequentie. Er werd in die tijd gesproken over de kleine en de grote Horecava. Sipkes zette het in, ik kreeg het staartje. Zo besloot de NVLG als eerste de kleine Horecava over te slaan. Later volgden er meer.

‘Ach, er is niet zoveel veranderd in pakweg tien jaar tijd. Toen hadden we ook kookwedstrijden. Ik kan me de wedstrijd Kastelein van de Toekomst nog herinneren. Het was ook de tijd waarin het scholierenproject Klaar voor je Start werd gelanceerd. Later is het geadopteerd door het SVH. En we hadden het boeiende onderdeel Horecava Trend Event. Na onderzoek maakten we profielen van beursbezoekers aan, en vertaalden deze naar horecaconcepten. Stel: de jeugd gaat naar een snackbar. Dan presenteerden wij een concept met posters en muziek in de belevingswereld van jongeren.

‘Ik heb negen jaar voor de RAI gewerkt. Heb ook de Hiswa en de Huishoudbeurs gedaan. Ik zag dat communicatie heel belangrijk was en ben vervolgens overgestapt naar de communicatiewereld. Run inmiddels een reclamebureau in Den Haag. En wat denk je? Heel toevallig is het Horeca Branche Instituut één van mijn klanten.

Mijn tip voor een succesvolle beursdag
Maak vooraf een gedegen plan met tijdsindeling. Duik niet te snel de gezelligheid in.