artikel

Reacties op terughalen Michelingidsen

Horeca

Het besluit van Michelin om de verspreiding van de jongste uitgave te stoppen vanwege een fout, heeft veel reacties opgeleverd. De redactie van Zibb.nl/horeca riep op om te reageren om de stelling ‘Door de fout in de Michelingids is de autoriteit van de culinaire organisatie aangetast.’. De mailbox stoomde in korte tijd behoorlijk vol. Een selectie van reacties en vragen vindt u in een overzicht.

Reacties

31-01-2005: 15.53 uur
Hugo van Nijnatten
Nogal een dure oplossing van Michelin om te proberen te verbloemen dat ze mogelijk dus toch voorkeuren hebben of bepaalde zaken voortrekken. Wie zal het zeggen. Het is in ieder geval volgens mij geen gewoon foutje onder het mom van “waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt”. Verder heb ik weer veel ‘Hollandse vingertjes’ gezien.

31-01-2005: 14.25 uur
Jan de Wit, ex-De Nederlanden Vreeland
Het zal de geloofwaardigheid van de gids absoluut niet deren. Het komt ook voor dat een Bib Gourmand, toegekend gedurende enkele jaren, of zelfs een driesterrenrestaurant je een teleurstelling oplevert. Dat kan een keer persoonlijk zijn, echter bij Michelin moet dat enkele malen bevestigd worden, door gebruikers van de gids en door inspecteurs. Alvorens de wijziging door te kunnen voeren. Uiteindelijk wordt de gids maar eenmaal per jaar herdrukt.

Mijn inziens zou er meer moeite gedaan moeten worden om de Michelingids te gebruiken en te begrijpen. Slechts enkele mensen kunnen hem echt lezen! In Nederland praat men vooral over de sterren en sinds niet al te lange tijd over de Bib Gourmands. Bekijk en bestudeer toch eens eerst wat de informatie in de diverse Rode Gidsen betreft. Niet alleen de Benelux gids, echter ook bijvoorbeeld de eerste druk van Oostenrijk. Niemand hoor je erover wat een juweeltje van een gids dit is geworden, en niet alleen met het ‘waarderen’ in bepaalde categorieën van restaurants en hotels.

31-01-2005, 12.31 uur
Ton Beeren

Het behoeft verder geen uitleg dat Michelin hier een grove fout heeft gemaakt .Ik denk wel dat de stap die men genomen heeft, terughalen van de gids, in dit geval de beste optie was. Indien men dit niet had gedaan en de fout was een tijdlater naar buiten gekomen, had eenieder dit medium, naar mijn mening, nog steedsde meest betrouwbare gids, zwaar in twijfel getrokken. En was de schade vele malengroter geweest.

31-10-2005, 11.01 uur
Benno Renaud

Binnen heel korte tijd worden we geconfronteerd met maar liefst twee “incidenten”. Onlangs de kwestie met de zaak van die Franse inspecteur en nu deze “fout”. Tel daarbij mijn eigen bevindingen en Michelin loopt toch hier en daar lelijke deukjes op.

30-01-2005: 14.57 uur
Hubert Haenen
Een moedige daad: het terug halen van een gids. Voor mij blijft Michelin de meest betrouwbare en professionele bron bij het classificeren van restaurants en hotels. De meeste andere lekker-bladen die in Nederland verschijnen zijn alleen maar op sensatie beluste, puur op eigen gewin uit zijnde imitaties.

29-01-2005: 11.51 uur
Huub Goossens
Ik vind dat ze die fout op een prima wijze herstellen door de gids opnieuw te drukken. Hierdoor geven ze aan dat zelfs een Bib-gourmand niet juist vermeld voor de gids een reden is om de gidsen, tegen zeer hoge kosten, opnieuw uit te brengen en niet met een persberichtje te volstaan. Een prima actie van Michelin

28-01-2005: 19.51 uur
P.J. Leeuwrik
Zodra ergens financieel gewin mee gemoeid is, is de kans dat er, op wat voor niveau dan ook, ”geschummeld” wordt aanwezig. De vergelijking met de automobiel industrie gaat volledig mank, omdat we dan te maken hebben met een technisch product. Bij Michelin gaat het op basis van vertrouwen. Daarbij moet uitgegaan worden van feiten en niet op uitspraken van een, in dit geval “drie sterren kok”, die iets roept wat er eventueel zal gaan plaatsvinden. Zo weet ik, als niet kok, ook nog wel wat te beweren op culinair gebied en dat wordt dan niet waarschijnlijk niet overgenomen. Kortom, de geloofwaardigheid van Michelin is hierdoor wel degelijk aangetast, men valt,een beetje, door de mand!

28-01-2005 : 14.29 uur
Emmanuel Mertens, ex Patron-Cuisinier l’Auberge Weert

Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt……en de inspecteurs van Michelin zijn ook gewone mensen. Zelf heb ik twee restaurants gehad met 2 Michelinsterren en heb Michelin nooit kunnen betrappen op ‘n foutje. Dat Michelin alle Benelux gidsen hebben/laten terughalen getuigd hun oprechtheid en hun autoriteit inzake oprechte en eerlijke berichtgevingen in smaak en de waarderingen hiervoor. Gidsen als Lekker, die volstaan met fouten en onwaarheden, zouden hieraan een voorbeeld moeten nemen.

28-01-2005: 00.26 uur
Gert Geissler

Een aanfluiting van de grootste klasse om een restaurant wat nog niet eens open is,toch al zo te bevooroordelen en te bekronen met 2 bestekjes.(zal wel een goede kennis van de michelindirektie zijn).

27-01-2005: 23.32 uur
Ilmar Woldring

Tja, wat moet je als professional (communicatie-adviseur met specialisatie crisismanagement en crisiscommunicatie, en met veel raakvlakken met de horeca; zie mijn publicaties in Misset Horeca, en met ruime ervaring als uitgever) nou met zo’n bericht? Het is in elk geval een kostbare actie – we hebben het over tienduizenden euro’s -, zodat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de topman van Michelin dit zomaar aan de afdeling PR overlaat. Een erratum zou wat mij betreft veel meer voor de hand liggen. Immers, fouten worden er altijd gemaakt; het eerste foutloze boek moet nog uitgegeven worden!
Ik vrees dat het een profileringsactie is, die veel kost maar weinig oplevert: heel even de aandacht, heel even een goed gevoel – maar morgen is men het vergeten, ook omdat andere gebeurtenissen zich opdringen.

28-01-2005: 18.09 uur
Jeroen Rumpen

Een wereldschande is het natuurlijk niet,maar bij mij,en vele anderen,roept het natuurlijk wel een paar vragen op. Zoals,hoe wisten de inspecteurs/drukkers in die periode voor de druk dat dat restaurant uberhaupt haar deuren zou open en dan gelijk met alle juiste gegevens,adres etc. Ik ben wel onzettend benieuwd hoe zij er volgend jaar in staan,dat restaurant in Oostende,met 2 bib gourmands ? Zou de huidige patron/cuisinier een goede bekende zijn van de Michelin,misschien wel uit het verre verleden ?

27-01-2005: 17.39 uur
Ard van ’t Veld

Wij eten zeer vaak uit in Frankrijk tijdens onze vakanties, dan hebben we er de tijd voor. Ik eet regelmatig zakelijk, want ik mag de restaurant in Nederland uitzoeken in veel rode mannetjes. In Nederland zijn dat vrijwel altijd toppers. In Frankrijk valt dat vaak erg tegen vooral in de toeristische gebieden.
De Nederlandse Gault Millau ken ik nog niet, gezien mijn ervaringen in Frankrijk. We kennen een zeer goed rood mannetjes restaurant in Frankrijk in Montcenis (reeds 3 jaar in de Michelin) en wordt in de Gault Millau niet genoemd. Waarschijnlijk dit jaar wel want ik heb in mijn beste Frans en Engels een email gestuurd welke wel door hen is beantwoord. Email aan Michelin worden binnen een week beantwoord.
We constateren dan ook in het algemeen dat de Michelin gids veel betrouwbaarder is dan Gault Millau en de eerstgenoemde veel beter georganiseerd is. Voor de goede orde ben ik amateur kok bij de Cuisine Culinair Nederland en ben dus geen onbekende met het goede koken. Ik heb zelfs een dag in de keuken gestaan van een toprestaurant.

27-01-2005: 15.52 uur
Be Meijer

De geloofwaardigheid wordt behoorlijk aangetast. Wellicht kunnen ze zich voldoende verdedigen. ik had een hoge dunk van Michelin helaas heeft deze een behoorlijke “klapband”op gelopen.

27-01-2005: 14.33 uur
Ton v. scheppingen
Geen enkele gids is foutloos weet ik uit ervaring. Dat een restaurant wat 16 dagen slechts geopend is al reeds een vermelding in de ‘Guide rouge’ krijgt is toch niet gek? Hoe ging het dan met Vossius? Had die ook niet in recordtempo zelfs een ster? Het is dus eerder gebeurd en daar heb ik nooit iemand over gehoord. Ik vind namelijk dat je binnen een jaar geen ster behoord te krijgen. Aan de andere kant vind ik het een briljante actie van Michelin om zonderpardon de gids uit de handel te nemen. Immers …ze willen toch het beste?Het getuigt van een ‘groot hart’ om ruiterlijk je fout toe te geven. Nooiteerder heeft welke gids dan ook een dergelijk initiatief genomen. Ik vind het zelfs lijken op een briljante strategie. Chapeau!!!!

27-01-2005: 13.23 uur
Jan Lagrouw.
Beetje onzinnig, die vraag. De autoriteit zou juist aangetast zijn, als Michelin de zaak op zijn beloop had gelaten. Wie zou er dan ooit achter gekomen zijn? Deze stap getuigt mijns inziens van durf en van betrokkenheid bij de consumenten die blind varen op het rode boekje. Kost ze trouwens een aardige duit, 60.000 exemplaren overdrukken, het oude spul terughalen en de nieuwe weer verspreiden. Wat mij betreft: petje af voor Michelin.

27-01-2005: 13.20 uur
Gerie Corporaal, Restaurant De Roode Schuur
De horeca mag geen fouten maken, wij worden gelijk meedogenloos afgerekend. Dus: Michelin mag zulke fouten niet maken.

27-01-2005: 12.13 uur
Chris Koot
Gaat het in de Michelingids 2005 om een drukfout, of om een echte fout?Ik vind het een prima oplossing om ze uit de schappen te halen en voor 1 maart de foutloze weer in de schappen te hebben.

27-01-2005: 11.44 uur
Mike Muizebelt
Met verbazing heb (ook) ik kennisgenomen van de terugname van de Michelin gids 2005. Ik heb met name mijn vraagtekens bij de toekenning van twee vorkjes en Bib bij een restaurant dat pas open is sinds 8 januari, terwijl de gids dan al twee weken bij de drukker ligt! Deze vorkjes en de Bib komen niet vanzelf achter een naam te staan…….
Deze fout is nu makkelijk aantoonbaar aangezien het restaurant nog niet geopend was ten tijde van de “proefronde”. Ik vraag me wel of hoeveel NIET aantoonbare fouten erin staan die voor de consument niet te achterhalen zijn. Wat mij betreft loopt Michelin hierbij een nog grotere deuk op in een imago dat de laatste tijd al niet meer vlekkeloos was.

27-01-2005: 11.33 uur
Piet Desmyter, hoofdredacteur Horeca Revue (België)
Een positieve en te respecteren keuze van Michelin, die enkel maar de geloofwaardigheid van de Michelingidsen kan verstevigen. Jammer dat veel andere culinaire gidsen – zoals in België de ‘Lemaire’ – bepaalde adverterende restaurants of restaurants waarvan sommige gidsenmedewerkers de public relations doen, duidelijk subjectief quoteren, en daardoor de kopers/lezers op het verkeerde spoor brengen.

27-01-2005: 11.31 uur
Gabriëlle Boekholt, Ministerie van Economische Zaken
In het 100 jarig bestaan van de Michelin gids wordt de gids uit de schappen gehaald.Aan de ene kant spijtig dat het nummer 100 is, maar aan de andere kant is het pas de eerste van de 100! Persoonlijk vind ik het alleen maar lovenswaardig dat de fout er tevoren wordt uitgehaald en daarmee is de autoriteit van de organisatie absoluut niet aangetast. Sterker nog, ik denk dat die hierdoor juist in stand wordt gehouden en dat zij dit terecht doen om de service die zij bieden aan hun klanten te vergroten. Hierdoor zal het vertrouwen in de organisatie van Michelin alleen maar gesterkt worden.

27-01-2005: 11.12 uur
Hayke Rijneveld
En wat doe ik met de gids die ik op de EFFF heb gekocht? Kan ik die bij de boekhandel ruilen tegen een juist exemplaar? En fouten worden overal gemaakt, als ze ook maar goed hersteld worden is er niets aan de hand toch!