artikel

Robert Meelaard (1997-2001)

Horeca

‘De discussie over het wegblijven van diverse productgroepen bereikte in mijn tijd een hoogtepunt, of anders gezegd een dieptepunt. De NVLG wilde de RAI dwingen de beurs één keer in de twee jaar te laten houden. Ik heb daar toen een draai aan gegeven. Mijn insteek was om een beurs neer te zetten, waarbij alle […]

‘De discussie over het wegblijven van diverse productgroepen bereikte in mijn tijd een hoogtepunt, of anders gezegd een dieptepunt. De NVLG wilde de RAI dwingen de beurs één keer in de twee jaar te laten houden. Ik heb daar toen een draai aan gegeven. Mijn insteek was om een beurs neer te zetten, waarbij alle aspecten van het runnen van een horecabedrijf aan bod komen. Daarin past het wegblijven van essentiële productgroepen niet. Dat was mijn evangelie. Grote opsteker was dat de beurs van 1999 echt goed was. Het was toch het jaar van de waarheid voor ons.

‘Verder hebben we het entreebeleid aangepast. Begin jaren negentig bezochten meer dan honderdduizend mensen de Horecava. Dat waren er veel te veel. Er bleek vooral een lekkage te zijn in het entreebeleid in het natte segment. Met alle gevolgen van dien. We hebben toen het entreebeleid aangescherpt en standhouders voor extra relatiekaarten laten betalen. Nou, dat heeft de nodige discussies opgeleverd. Gevolg was wel dat we teruggingen naar zo’n zestigduizend geïnteresseerde bezoekers, een prima afspiegeling van het aantal horecabedrijven in onze branche.

‘De Horecava is altijd een oriëntatiepunt geweest voor ondernemers. Dat was vroeger zo, en zal in de toekomst zo blijven. Ik vind dat je als horecaondernemer jezelf de opdracht moet meegeven om tijdens een vakbeurs op zoek te gaan naar minimaal tien nieuwe ideeën. Ideeën om toe te passen in je horecabedrijf. De beursorganisatie heeft daarbij een educatieve rol. Dat geldt vooral wanneer we dit aspect plaatsen in de tijd met de huidige technologische mogelijkheden. Standhouders moeten meer de gewoonte doorbreken en beter en bewuster omgaan met hun dure standruimte.

Tip voor een succesvolle beursdag
Denk na wat je met je horecabedrijf van plan bent in 2005. Selecteer vooraf standhouders en vraag offertes op maat aan. Vergeet daarbij niet dat alles valt of staat met een goede voorbereiding.