artikel

adriaanse / van kuyk brand events

Horeca

Jan van Kuyk (foto: links) start per 1 maart het nieuwe bureau aan de Lairessestraat in Amsterdam: Adriaanse / Van Kuyk Brand Events. Samen met Wendy Debets en Willem Adriaanse, die nog tot 1 augustus als manager zakelijke markt en sponsoring bij Joop van den Ende Theaterproducties in dienst is. Vaste klanten hebben ze al: BMW Group Nederland en Mini, waar Jan van Kuyk op 4 februari vorig jaar na twaalf jaar als directeur marketing afscheid nam. Het bureau zal actief zijn op het gebied van events, loyalty-, relatiemarketing-, incentive-, sponsoringprogramma’s.

Nieuw tijdperk?
Jan: Nou ja, nieuwe tijd, niet voor mij wat betreft het zelfstandig ondernemerschap, maar wel door me nu voor de honderd procent bezig te houden met eventmarketing, met de driedimensionale beleving van merkwaarde.

Het evenement is voor mij al lang het tijdperk voorbij van de bitterbal en het glaasje wijn, ik denk dat het er juist nu omgaat als een serieuze volwaardige discipline binnen de totale communicatiemix, net zo goed als advertising, sales promotion, direct marketing daar hun eigen rol in hebben. En wat wij ook iedere keer zullen doen is de merkwaarde centraal stellen en kijken hoe je dat op de meest ideale manier, namelijk driedimensionaal kunt gaan beleven.

Veel bureaus denken nog uit een traditionele manier.

Wanneer gaat het gebeuren?
Willem: Na ruim 5 jaar werkzaam te zijn geweest ga ik per 1 augustus ga ik uit dienst bij Joop van den Ende Theaterproducties en tot die tijd blijf ik me daar actief inzetten om alle programma’s voor te bereiden voor het nieuwe theaterseizoen 2005-2006 en natuurlijk om al mijn activiteiten goed over te dragen…

En aan wie ga je het overdragen? Wie wordt de nieuwe manager zakelijke markt en sponsoring?
Dat is nog niet bekend. Mijn vertrek is eigenlijk net bekend bij ons bedrijf, dus vandaar dat we er nog wat zorgvuldig mee willen omgaan en is dit ook voor jou een uitzondering dat ik dit doe. We treden er nog niet mee naar buiten omdat het totaal geen zin heeft om dat te gaan doen. Vanaf 1 maart zal ik wel langzaam actief gaan worden binnen Adriaanse en Van Kuyk. Bijvoorbeeld één dag in de week in het begin en later wordt dat uitgebouwd.

Jan is merkwaarde en Willem is theater? En zo vullen jullie elkaar aan?
Nee, dat kun je absoluut niet zo zeggen. Ik denk dat Jan net zoveel theater is als ik ben (de heren lachen). Je moet niet vergeten dat ik voordat ik bij Joop van den Ende Theaterproducties kwam werken maarliefst negentien jaar werkzaam ben geweest bij Mars/Masterfoods in Veghel en heb als brand- en eventmanager het merkendenken eigenlijk met de paplepel ingegoten gekregen. Ik deed daar events als Olympische Spelen, Champions League, maar ook de Snickers Street Zone in 2000 waarin een belevingswereld voor Snickers werd gecreëerd. Wat dat betreft versterken die disciplines van Jan en mij elkaar.

Ik bel naar jullie telefoonnummer, en wie krijg ik dan aan de lijn?
Dan krijg je of Willem, of mij, of Wendy Debets (zie foto) aan de telefoon. Zij heeft vroeger bij de Arjan van Dijk Groep gezeten en heeft vandaag haar laatste dag afgesloten als event coördinator bij BMW Group Nederland en zij komt per 1 maart bij ons in dienst.

Jullie hebben dus een behoorlijke dosis aan ervaring. Willem, wat deed jij 24 jaar geleden?
Toen was ik 19 en had ik net mijn diploma gehaald aan het ondernemerscollege tot zelfstandig ondernemer, echter daar ben ik nooit aan toegekomen. Tot het moment dat ik serieus met Jan ging praten, vorig jaar, om de stap te wagen met elkaar. De stap die Jan al eerder gewaagd heeft. Vorig jaar.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan bij jou?
Eigenlijk is het dezelfde bloedgroep tegenkomen en besluiten om die samen te gaan voegen en om van daaruit meer aan merkdenken te doen. Merken bouwen, oog voor detail is wat in mijn ziel zit.

Jan, jij begint dus al per 1 maart. Wat is dan het eerste wat je gaat doen?
Wij gaan in de komende jaren alle evenementen doen van BMW en MINI in Nederland.Het eerste wat we gaan doen is een evenement/dealermeeting voor BMW organiseren Er is een pitch uitgeschreven geweest en die hebben wij gewonnen.

Kans was groot met jouw kennis en kennissen bij BMW.
Nou, het kan ook tegen je werken, het kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Ik heb na 12 jaar veel gevoel voor het merk en ken het merk en haar merkwaarden zeer goed. Dat merk zit natuurlijk in je aderen als het ware. Niet alleen BMW maar ook MINI. De introductie van de 3 serie heb ik in januari gedaan in de Heineken Music Hall, daar hebben we vier avonden lang met 1250 gasten per avond gedraaid. Dealers met hun gasten. Dat hebben we in co-productie gedaan met mijn huidige bedrijf en met Van der Bruggen en Verwiel. De eerstvolgende opdracht is op 6 april.

Maar in de toekomst zal dus alles gedaan worden door Adriaanse / Van Kuyk Brand Events. Andere bureaus hoeven niet meer naar BMW te bellen.
Nee, ik denk zeker dat we met andere bureaus blijven samenwerken, zoals we dat heel prettig met Van der Bruggen en Verwiel hebben gedaan. Het kan heel moeilijk gaan, met twee bureaus samenwerken, maar dit was een schoolvoorbeeld hoe de samenwerking zou moeten verlopen. De kruisbestuiving met dit bureau was uitermate goed. In de toekomst zullen we zeker gezamenlijk projecten blijven doen. Absoluut. Heel goed bevallen.