artikel

drop it like it´s hot

Horeca

Samendrommen rond droombolides in de RAI. Gijs Wanders kondigt in een prachtig ritme met een mannelijke volzin de opening van de AutoRAI aan. Op de overgang van donderdag op vrijdag. Camilla en Charles gaan trouwen, Peijnenburg wint ´t van Albert Heijn, maar Wanders verheft zijn stem, Wanders wordt opgewonden, Gijs Wanders begint te glunderen bij de uitsmijter van vandaag: de opening van de AutoRAI.

Met kreten als retro is uit, modern is in, en zinnen met komma´s als 12-cilinders hebben nog steeds een enorme aantrekkingskracht, BMW gaat over op waterstofenergie, maar de Hummer spuit met z’n ruim twee meter brede drieduizend kilogram toch nog in 1 op 5, dus goed voor de bermflora, van 0 tot 100 in 10 secondjes (oké die zin was van mij). Iwan Göbel laat zijn snelle body rusten op de carrosserie van een eend en zie daar de geboorte van het Zutphense automerk: Burton.

Ik hoor terloops op Radio 1 een kenner zeggen dat Snoop Dogg ‘vanavond met een oké set heeft gedraaid’ in de Heineken Music Hall, de venue van Paul Stiekema die overigens vorige week voor de vierde keer alweer de Pollstar´s Concert Industry Award aan z´n neus voorbij zag gaan, deze keer aan Royal Albert Hall. Eén opsteker, zijn vorige werkgever Mojo Concerts kreeg er wel één (in een andere categorie: International Promoter of the Year). Dit even voor de info, waar was ik?

ben websterLangzaam laat ik het tempo, de taal en de termen van de dag overgaan in de zuchtende tenorsaxofoon van Ben Webster, de halve fles Armagnac en de stapel Aviertjes die voor me liggen. Ik ga d´r eens lekker voor zitten. Want het is afsluitweek. Werk aan de winkel. Als een uitgever met een nieuw manuscript begin ik te lezen aan het eerste essay. Op een tijdstip waarop niemand meer belt, niemand meer mailt, iedereen slaapt en studenten doorgaans dansen.

Ik heb met Vincent van den Elshout, didactisch regisseur aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht interfaculteit Kunst & Economie afstudeerrichting Entertainment Management (mooi zo´n visitekaartje) een afspraak gemaakt: hij laat zijn 25 studenten allemaal een essay schrijven en ik kies er het beste uit. Dat wordt geplaatst in FZ 1 (4 maart).

Prima deal want interessant voor de lezer van FZ, die altijd op zoek is naar frisse, jonge en pure ideeën, maar ook leuk, leerzaam en spannend voor de studenten. Om nog maar te zwijgen van het voordeel voor FZ: het geschreven woord op een presenteerblaadje, gratis en voor niks.

Het essay draagt het thema ‘de eventbranche in 2015′. Kijken in de toekomst, komen met een analyse en voorspellen met een heldere visie. Het is zwaardere kost dan mijn zacht fluwelen Armagnac. Na het eerste slokje (van m´n derde glaasje) zit ik meteen op goede dronk – sjeezus, ik zie ineens dat dat spul 46 procent doet – en kauw ik op de onlogische studentenlogica als ‘De entertainmentsector van vandaag is immers niet die van morgen’ en verrassend vernieuwende uitdrukkingen als ‘Evenementenbureaus groeien tegenwoordig als paddestoelen uit de lucht’. De muziek, de drank, de woorden. Ik geniet.

hku studentenVeel theoriën zijn voorspelbaar en inwisselbaar, daar hoor je mij niet over, maar wat me al eerder is opgevallen tijdens de Student Eventgame in december: studenten focussen erg op vorm, op de buitenkant van het evenement. Gelukkig denken ze ook na over de boodschap, over wat de klant wil, maar een minderheid van deze HKU studenten (de winnaars van de Student Eventgame) komt met een échte visie, een sterk beeld waar de eventbranche zich bevindt in 2015. Ik heb er vijf geselecteerd, waarvan de allerbeste als afgesproken in het frisse maartnummer van FZ staat.

Probeer je in te leven, ga terug naar je eigen studententijd met bijbehorende schrijffouten, oordeel niet te snel, lees door bij zinnen die niet lekker lopen, drop it like it´s hot en laat de luchtige paddestoelen lekker in de lucht. Dames en heren, een zonnig weekeinde en veel plezier met de eerste essay.

Myrthe van Haren, het woord is aan jou.

Oh ja. Alle lof voor deze studenten by the way, want ik heb dan wel veel kritiek gegeven, allemaal opbouwend bedoeld, ikzélf heb nog geen essay geschreven dus ik heb makkelijk praten. En als ik er nu over nadenk zou ik het niet één twee drie weten.

Betere samenwerking in 2015? Meer vrouwen aan de top? Toch weer retro? Hiphop? Bling, fast, slow? Co-creating? China? Of toch de waterstofeconomie van Jeremy Rifkin (aanrader) die bewaarheid wordt?

Henk-Jan Winkeldermaat