artikel

Congres Menu van Morgen

Horeca

In het Circustheater in Scheveningen was woensdag 9 maart het congres ‘Menu van Morgen’. De organisatoren Nestlé Foodservices en Electrolux nodigden werknemers uit de institutionele voedingssector uit om op informatieve en interactieve wijze bezig te zijn met de toekomst van de instellingskeuken. De redactie van Catering Magazine was ter plaatse en maakte een sfeerverslag van de bijeenkomst.

Het was voor het eerst dat beide producenten op deze manier een congres organiseerden. ‘Als partner in business spelen we in op trends, daarvoor doen we ook consumentenonderzoek’, verklaarde Alexander Collot d’Escury, directeur foodservices bij Nestlé Nederland. ‘Door middel van congressen willen we samen met voedingsdiensten zoeken naar oplossingen voor de sterk veranderende markt. Het is immers een gezamenlijke boterham en de kennis zit aan beide kanten.’

Electrolux en Nestlé werken wereldwijd samen als het gaat om culinaire activiteiten. ‘We werken met de producten van elkaar bij presentaties en ontwikkelingen’, aldus de directeur.

 
Het Circustheater in Scheveningen, in de ban van musical The Lion King en een luxe locatie voor de meeste instellingskoks.
 
‘Theater en koken zijn beide een vorm van kunst’, vertelde commercieel directeur Frank van Paridon van Joop van den Ende Theaterproducties. Vandaar de fraaie locatie.
 
Ton van der Goor, directeur van Advance Foodservices, opende de dag met een presentatie over trends & ontwikkelingen in de foodservice markt en instellingen. Van de 50 miljard die jaarlijks omgaat in de zorgsector, wordt nog geen 2 procent besteed aan voeding. Van de Goor eindigde zijn betoog met een rijtje kansen: een breder aanbod, veel frontoffice, zorg op maat, een slim gebruik van convenience en commerciële afzetmogelijkheden (catering) creëren.
 
Het publiek kon met rode (oneens) en groene (eens) briefjes reageren op stellingen. Hier en daar mocht een mening mondeling worden toegelicht.
 
Marie José de Dreu is facilitair manager bij verpleeghuis Den Ooiman/Sensire in Doetinchem. Deze instelling won in 2004 de Food is Care Award, een beloning voor goede aandacht voor voeding. De Dreu mocht de aanwezigen uitleggen hoe in de Achterhoek wordt omgegaan met voedingsbeleid en hoe zij de Award in de toekomst (ook) kunnen winnen.
 
Frank van Paridon sprak over beleving en maakte een vergelijk tussen koken in een instelling en theater. Hij introduceerde de term ‘water-in-de-mond-loop reclame’ voor voeding in de zorg, als verbastering van het begrip mond-op-mond reclame waarvan de theaterproducties van Joop van den Ende het moeten hebben.
 
Een luisterend oor heeft aan een half woord genoeg. Volop aandacht dus voor de tips van kenners.
 
Wie kunnen producten beter testen dan de gebruikers zelf? Nestlé legde nieuwe droge soepen voor aan de kritische instellingskoks.
De tijd was wat krap, maar desondanks kwamen de nodige bruikbare tips binnen. ‘We hebben zelf ook onderzoek gedaan, maar zijn heel benieuwd naar jullie mening’, aldus de vertegenwoordiger van Nestlé.
De proefsessie vond plaats in de keuken van Maison van den Boer, de huiscateraar van het Circustheater.
 
Het theaterrestaurant, dat plaats biedt aan 210 gasten. De andere horecagelegenheid, restaurant Le Cirque van Robert Kranenborg, heeft een capaciteit van 62 stoelen.
Foto’s: Rik Leonards.