artikel

Fastfood in de VS in het jaar 2004

Horeca

Volgens het Amerikaanse instituut ‘Food Technology’ zijn er over het jaar 2004 in de Amerikaanse restaurantwereld vijf overheersende trends te noemen. En dan vooral, hoewel niet uitsluitend, in de fastfoodsector. Omdat veel fastfoodtrends vaak in de Verenigde Staten de kop opsteken, waarna zij overwaaien naar Europa zetten wij hier deze vijf kerntrends op een rij.

Fastfood in de VS in het jaar 2004

Voor de Nederlandse cafetariahouders is het interessant om hier even wat dieper op in te gaan. Want ook al zijn sommige trends op het eerste gezicht wellicht tegenstrijdig (én low-carb, én sandwiches), onderzoek toont aan dat de Amerikaanse consument ‘betere’ keuzes begint te maken met het oog op gezondheid, smaak en gemak. In het kort: de gemiddelde Amerikaan eet beter.

De vijf kerntrends
1. Gezonder
Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dat ze op zoek zijn naar gezondere alternatieven.

2. Kentering
Voorheen was de regel ‘meer is beter’. Op dit moment proberen de Amerikanen hun cholesterolgehalte te verlagen: bijna de helft let op hun TFA (Trans Fatty Acid), in het Nederlands transvetzuren. Maar dit zijn dus de ‘slechterikken’ die je ook in chips en koekjes en frituur tegenkomt. De helft let dus op hun TFA’s en maar liefst tweederde gaf aan dat ze heart-healthy aan het eten zijn. Men hoort ook de term ‘better-for-me’ steeds vaker.

3. Koolhydraten
Bijna 12% van de Amerikanen (meer dan 35 miljoen mensen!) volgde afgelopen jaar, het Atkins-dieet waar koolhydraten vervangen worden door eiwitten (proteïnes). Voor het eerst sinds mensenheugenis daalde het aantal te dikke Amerikanen. Het was weliswaar slechts een procentje, maar het was wel een draai in een trend die al tientallen jaren alleen maar groter werd.

4. Fastfoodrestaurants doen mee
Na de zogenoemde ‘super-sizing’ zie je nu steeds vaker ‘down-sizing’. Kleinere porties dus. Omdat voedsel in de VS niet erg duur is, kwam je altijd, overal, wel grote porties tegen. Het kostte tenslotte toch vrijwel niks. Nu zie je, en voor deze verslaggever eigenlijk voor het eerst in 25 jaar, wervende advertenties met kleinere porties.

5. Sandwiches zijn de grote winnaars
Dé grote groei in 2004 was in het sandwichsegment en dan vooral in de ‘grab ‘n go’-sector. De verslaggever is er van overtuigd dat deze ontwikkeling zich ook in Europa zal manifesteren.