artikel

hoe verpruts ik mijn presentatie? | remko iedema en herman jansen

Horeca

Tegenwoordig is het geen kunst meer een goede presentatie te geven. We hebben PowerPoint, beamers en talloze ondersteunende cursussen. Zes regels op een sheet, mooie foto?s, pakkende oneliners. Alle presentaties beginnen op elkaar te lijken. Gelukkig zijn er nog genoeg prutsers.

Zaterdagmiddag. Boekhandel Dekker van de Vegt. Ik sla een boek open. Titel: Hoe verpruts ik mijn presentatie? Ondertitel: praktische tips om uw lezing of presentatie VOLLEDIG de mist in te laten gaan. Door Remko Iedema en Herman Jansen. Ik lees in het voorwoord bovenstaande regels en weet niet hoe snel ik naar de kassa moet lopen om af te rekenen (16,95).

In hapklare brokken ‘hoe u uw presentatie gegarandeerd verprutst’ raas ik binnen drie uur door het boek. Het is geen flauwe omkering van ‘hoe geef ik een goede presentatie?’. Alle tips en anekdotes zijn authentiek. Wellicht werken sommige passages op de lachspieren, leggen de auteurs nog uit, maar bedenk terwijl u lacht: alles in dit boek is echt! Kortom, je voelt ?m al: heerlijke eerlijkheid over tenenkrommende situaties. Met een licht cynische ondertoon (maar zeker niet vervelend) en een schrijfstijl die aanstekelijk werkt leggen de auteurs zonder genade bloot wat zij allemaal in de event- en congresbranche tegenkomen. Het dankwoord in de laatste zin is dan ook gemeend: Wij bedanken al die mensen die ons – vrijwillig en onvrijwillig – hebben voorzien van de talloze anekdotes in dit boek.

Je hoeft als lezer van dit boek niet persé liefhebber te zijn van de humor van Van Kooten en De Bie, je moet wel even de knop om kunnen zetten, maar als dat lukt rol je tip na tip schuddebuikend van de bank om er op de harde grond telkens achter te komen dat het inderdaad zo is zoals hier beschreven staat.

tip 1: Verdiep u niet al teveel in het onderwerp.

Wij zeggen altijd maar zo, inhoud leidt alleen maar af van het onderwerp. Bovendien heeft u straks een publiek voor uw neus. En dan moet u laten zien dat u er echt geen trek in had om u het onderwerp eens goed eigen te maken. Natuurlijk is er een reden waarom u bent gevraagd om ergens iets over te vertellen. U kunt iets, u weet iets of u heeft iets gedaan. Laat het daar vooral bij. Lees niets bij, praat niet met deskundigen en vraag de organisatie niet waarom ze u vragen en wat ze van u verwachten. Doe gewoon maar wat. Dat gebeurt vaak genoeg.

‘De Rijksluchtvaartdienst organiseerde een conferentie over geluidshinder. Een medewerker vertelde daar een bijzonder technisch verhaal over geluidszones, met veel cijfers en contouren enzo. Hij wist echter niet hoe die getallen in elkaar zaten, bijvoorbeeld of een 4,3 nou met honderd of met duizend moest worden vermenigvuldigd. Bij het beantwoorden van vragen kwam dit genadeloos naar voren en bleek dat hij ook zijn verhaal niet goed had verteld. Waarop hij dus met de spreekwoordelijke bek vol tanden stond.’

En zo dendert het boek als een trein van de ene tip door naar de andere.

tip 2: Stem de voordracht niet af op het publiek.

tip 3: Baken niet af, kies geen insteek.

tip 4: Stem uw presentatie niet af met andere sprekers. Of: stem wel met hen af en maai vervolgens het gras voor hun voeten weg!

tip 5: Bereid uw presentatie niet zelf voor, maar laat een ander dit doen en ontdek pas ter plekke wat die ander er van heeft gemaakt! (U hebt het al zo druk, daar hebt u uw personeel voor.)

De anekdote die hier bij zit… ach oordeel zelf maar.

‘Ik heb wel vaker meegemaakt dat een spreker moeite had met de inhoud van een presentatie. Maar één keer heb ik iemand meegemaakt die het wel erg bont maakte. Het was een statige meneer met grijs haar. Ik geloof dat hij iets hoogs was bij een ministerie. In ieder geval wat het zo?n presentatie die door een medewerker was uitgeschreven en die hij ter plekke kwam voorlezen. Hij had ook sheets, dus smokkelen met de tekst was er niet bij. Op een gegeven moment liet de spreker een stilte vallen. Je zag hem nadenken, waarna hij zei: “Nee, ik ben het niet eens met wat hier staat”. Hij legde vervolgens het publiek uit wat er in zijn tekst stond en gaf daarop zijn eigen visie op het verhaal. Ook corrigeerde hij vervolgens wat er op de sheets stond. Dit ritueel herhaalde zich diverse malen. Prachtig was het.’

tip 6: Kom afspraken met de organisatie over de techniek niet na. Of: spreek bewust iets anders af dan wat u van plan bent.

Ik hoef denk ik niets meer te zeggen. U bent een kleine 17 euro armer voor 117 pagina?s met maarliefst 63 tips en een tweevoud aan korte herkenbare anekdotes die alles genadeloos bloot leggen waar we met z?n allen nog steeds de steken laten vallen, en waar we waarschijnlijk nooit van zullen leren. En stiekem wel om kunnen lachen. (als toeschouwer dan).