artikel

roland janssen, hulskamp audiovisueel

Horeca

Na het gesprek van Julia Samuel met oprichter Eduard Hulskamp tijdens de opening van het nieuwe pand van Hulskamp Audiovisueel aan de A2 in Utrecht (afslaf 6 bedrijventerrein De Wetering) krijgt adjunct directeur Roland Janssen de fz-memorecorder onder de neus.

HD wordt jullie standaard norm, jullie Hulskampnorm. Dat was een geintje van Eduard Hulskamp, of niet?
(HD = High Definition = 1980 x 1020 pixels = waanzinnig hoog)
Het is geen gein, het is bij ons realiteit. Dat betekent dat we ook waarmaken wat we zeggen. HD wordt de standaard Hulskampnorm. Natuurlijk zal niet alles altijd op HD al geschoten worden, maar wij hebben de cameratechnieken, de ENG camera’s (Electronic News Gathering, HJW), de losse schouder camera’s, meercamera registratie op HD, de montagefaciliteiten op HD en we hebben de projectoren op High Definition. Dus we kunnen de hele cyclus leveren, als eerste bedrijf in Nederland.

Hoe duur zijn die projectoren?
Ja, dat zijn projectoren van een paar ton. Dat zijn ook heel fikse investeringen, maar wij hechten zoveel waarde aan het onderscheid in de kwaliteit dat wij wat prijsstelling betreft naar de markt toe zeker de moeite waard zijn om mee in gesprek te komen en maar eens gewoon te kijken of je datzelfde traject wat je normaal zou willen invullen met HD ook zou kunnen doen. Natuurlijk kost het wat meer, maar het is écht fantastisch, je ziet het.

Voor welke bedrijven, of welke sectoren is HD extra interessant?
Denk aan de auto-industrie, qua detail, kleur, of de mode-industrie, parfum, medische industrie, noem maar op. EK voetbal, als je op zo’n groot scherm als hier hangt de tribunes zit, dan kun je letterlijk de kopjes in het stadion zien zitten. Prachtig! Het is een fikse investering voor ons geweest, maar ooit moet een bedrijf die stap maken en wij hebben ‘m als eerste gemaakt. Het past bij ons bedrijf, het past bij onze klantenkring die wij bedienen. Neemt niet weg dat wij met ons hoofd in de wolken gaan lopen, we hebben natuurlijk dit schitterende materiaal, maar we hebben ook de normale basic dienstverlening die we natuurlijk net zo goed borgen in kwaliteit, met deze HD norm willen we echter een doelgroep kunnen bedienen. Een doelgroep die in de toekomst zal groeien.

Ik hoorde dat Japan en Amerika hier ook weer voorop loopt. Twee tot vijf jaar hebben zij dit spul al bij hun in de woonkamers staan. Daar is het op consumentenniveau dus al gebruikelijk om HD plasma te hebben en te kijken naar HD beelden. Gaat dat ook bij ons gebeuren over een jaar of vijf?
Ja, binnen twee tot vijf jaar gaat dat bij de doelgroep consumenten gebeuren, maar het is voor business to business absoluut nú het moment om al door te schakelen op deze ontwikkeling.

2005 wordt een goed jaar?
Jjjja. Natuurlijk zien wij dat wat bij alle bedrijven ook gebeurd, dat je net zo goed bent als je laatste performance, je moet elke keer weer laten zien dat je topkwaliteit levert. Natuurlijk is er concurrentie en natuurlijk moet je creatief zijn met elkaar, vooral goed luisteren naar het concept van de klant, wat wíl die klant nou precies, want de klant wordt terecht ook steeds kritischer, die wil kwalitatief hoogstaande events en wil daar ook in zijn AV een goede bijdrage van hebben. Het aardige is dat wij niet alleen de schermen en projectoren kunnen leveren maar ook mee kunnen denken over wat je er op wilt laten zien. Dat kunnen we op de normale standaard norm doen, niks mis mee, maar er is niets mooiers dan HD. Kom ik zal je het nieuwe gebouw even laten zien. Doe dat ding nu maar uit.