artikel

ron blaauw palazzo | 15-03-2005

Horeca

Prima website, goede pers en een geöliede pr- en marketingmachine. Ron Blaauw Palazzo. Prachtige show, heerlijk eten en de drank is oké. Maar… de arrangementen en de uitvoering deugen van geen kanten. Het is een belevenis met de geur van geld en wolven. Een voorbeeld van een handelwijze zoals het niet hoort. Dit hoeft de branche, met een toenemend aantal dinnershow varianten, niet te pikken.

Het wil nog wel eens verhelderend zijn om niet te kiezen voor een gratis gepamperde voorbeschouwende persbehandeling. Om echt te weten wat de betalende bezoeker voorgeschoteld krijgt en door welke molen hij heen moet voordat hij iets mag gaan beleven van zogenaamd sterrenniveau, moet de journalist datzelfde willen ondergaan. Dan kost het maar een keer wat geld.

Eerst over het geld. Ik moet voor twee personen twee maal 95 euro neertellen voor een plaats in de loge. Wil ik een wijnarrangement voor twee personen dan komt daar voor de Franse (goedkope) variant 70 euro bij. Ik bestel één arrangement, want ik rijd vanavond. Wil ik nog een programmaboekje dan betaal ik daarvoor 5 euro maarrrr daar zit dan wel gratis één garderobe eenheid bij. Mijn partner krijgt ´m ‘gratis’, ik heb zelf een jas aan, en daarvoor betaal ik apart één euro contant bij de garderobe. Wel nadat mijn jas met kleingeld weer terug is gehaald van de hanger waar ook de jas van mijn partner over hangt, overigens. Lekker handig en lekker gastvrij, denk ik tien minuten na binnenkomst (voor de eerste keer).

Over smaak valt niet te twisten: het sterren eten is prima. Laat ik heel duidelijk zijn over de show, die is van een erg hoog niveau en de gehele cast is opmerkelijk professioneel. Alles klopt, alles is perfect. Muziek, acrobatiek, mimiek en dans, het is applaus na applaus en schaterlach na schaterlach. Op het einde met een staande ovatie.

Maar ook als de show nog zo perfect is, als we bij het verlaten van de zaal naar de garderobe lopen en zien dat er niemand achter de ‘bewaakte’ garderobe staat en we pas na enkele minuten terug worden geroepen als we onze jassen dan maar zelf proberen te zoeken. Als we daarna op een arrogante toon belerend worden toegesproken dat we ook nog even wat extra drankjes ‘mogen’ afrekenen, nadat onze tafelheer (die we de hele avond in pakweg vier uur maar drie keer hebben gezien aan onze tafel) ons eerst heeft gevraagd of we een fijne avond hebben gehad, als we vervolgens midden in de foyer met onze jassen al aan nog even een bedragje willen pinnen voor een extra bijgeschonken rood die buiten het wijnarrangement valt (‘want die telt zes glazen’). Als na het pinnen door diezelfde tafelheer nog een keer wordt gevraagd of we een fijne avond hebben gehad en als we aangeven dat we deze gang van zaken toch wel erg ongastvrij vinden overkomen en als we daarop instemmend van onze gastheer krijgen te horen ‘ja sorry, vind ik ook’, dan mag je toch wel concluderen dat deze organisatie aan alle kanten rammelt.

Verbaasd, verbijsterd en licht beduusd lopen we de tent uit het lege parkeerterrein op. Ruim een uur praten we in de auto alleen maar over wat er allemaal níet klopte die avond. Als we een wijnarrangement nemen die past bij de gangen, dan mogen we verwachten dat er met zorg mee wordt omgegaan, dan mogen we misschien wel een heel korte uitleg over die wijn, maar op z´n minst mogen we er van uitgaan dat we niet drie keer een ober bij een andere tafel moeten vragen of we onze wijn mogen krijgen. En als we dan wijn krijgen mogen we ervan uitgaan dat het de goede wijn is en niet die wijn die bij het volgende gerecht hoort en een gang later de wijn die bij het vorige hoorde. Niet dat we de fles en het etiket uitgebreid krijgen te zien, laat staan dat er iets over wordt verteld, want gehaast plenst de student zo snel mogelijk te weinig andere wijn in nota bene hetzelfde glas (‘deze was het, hè schat?’) om vervolgens met een bijna lege andere fles het bodempje aan te vullen om vervolgens nog een keer heen en weer richting bar het glas voor de tweede keer aan te vullen.

Nogmaals de show is fantastisch, ongelooflijk mooi, verbazingwekkend acrobatisch, ontroerend, vermakelijk en hilarisch, maar als je naar huis rijdt met een gevoel bekocht te zijn, als je een nare bijsmaak krijgt over de gastvrijheid en de pinnigheid om overal voor te moeten betalen wat ook maar enigszins buiten welk arrangement dan ook valt dan rest maar één tip: houd het simpel, zorg voor een all-in prijs en laat de gast zich gast voelen en geen klant bij de kassa van de Albert Heijn. Wat dat betreft valt er nog veel te leren van de dinnershows uit Hilversum.