artikel

van eeden evenementen 15 jaar

Horeca

Diederick van Eeden viert op zaterdag 5 maart 2005 dat hij vijftien jaar geleden startte met zijn organisatiebureau Van Eeden Evenementen in Den Haag. Tijd voor een latenight e-mail interview.

Diederick van Eeden heeft zijn naamsbekendheid vooral te danken aan zijnbranche-initiatief de BeachBrancheBarbecue. En zijn hoge brancheknuffelgehalte. Meteen maar de diepte in.. wie is Diederick van Eeden?
Ten dele waar. Ik heb me ook blauw geadverteerd, zo’n 7/ 8 jaar geleden. Diederick, rasoptimist, zondagskind, vader, partner, doordouwer. Stukje historie: op de middelbare school al de feestjes aan ‘t organiseren, soosbestuur, jeugdwerk, eigen drive in show gehad. En dan de opleiding. Wat sluit in godsnaam aan bij dit patroon. Let wel, eind 70’er jaren. Toen had je nog geen 20 evenementen opleidingen. Aha… Hotelschool!
Van daaruit eerst de horeca ingerold, o.a. GT Bel Air Hotel, het Kurhaus en Hotel de Zeeuwse Stromen. Kwam daar in aanraking met evenementen. En die waren niet altijd even goed georganiseerd. Dus dacht eigenwijze Diederick dat hij dat beter kon.En dat was 15 jaar geleden!

Oh. Ik dacht dat jij me ooit had verteld dat jij in de eventbranche was gerold omdat je ooit een offerte of een rekening had gezien van het bureau Captijn++Heidinga en dat jij toen dacht dat jij dat veel goedkoper kon. Of heb ik het nou mis?
Ja, dat klopt, maar het was de combi: beter en goedkoper. Maar het was Perukel & Claus, daar werkte Rob toen. Maar het lag niet aan Rob, het rommelde bij P&C, en Rob kon de puinhopen opruimen.

Volgende vraag dan maar.. 15 jaar Van Eeden Evenementen. 15 jaar een duidelijk profiel: het bureau dat een goed feest kan bouwen, niet te veel communicatie poes pas, knallen met die Froger! Toch?
Nou, nou, zo plat is Van Eeden Evenementen nou ook weer niet… maar daar ligt wel de kracht van het bedrijf. Vergis je niet in de organisatie van dergelijke evenementen. En dat is waar we goed in zijn: organiseren.
En… weten wanneer je eigen kennis te kort schiet. Op dat moment gaan we samenwerken met specialisten. Dus de opdrachtgever kan bij ons altijd ‘onestopshoppen’.

Oké oké, voor deze keer mag je even reclame maken. Even een ander klein vraagje in de categorie snel antwoorden: Je grootste buikschuiver? Wanneer ben jij het hardst op je bek gegaan? (binnen drie minuten antwoorden.)
Dat heb ik weggestopt…ha ha, ben eigenlijk nooit echt op m’n bek gegaan. Ja, een van de eerste dag programma’s die ik organiseerde. Had ik de rijtijden tussen de diverse onderdelen gebaseerd op mijn rijststijl… en een bus mag maar 80! En oh ja, ik kwam een keer bij een groepshuis in de Ardennen, waren ze aan ‘t verbouwen…

Come on, Diederick, you can do better than that! Ik weet zeker dat je één goede blunder hebt begaan die dit alles overtreft. In je begintijd zit toch nog wel wat?
Ach, ook geen echte glijer, eerder een beginnersfout. Hadden we een feest bij een directeur thuis. Mooi oud huis. Tent in de tuin, verlichting, disco… ging allemaal goed, totdat de cateraar z’n oven aanzette…
Oh ja, een keer een feest op ‘t strand. Aggregaat en hele lange kabels…. Aan ‘t eind van de kabel stond een disco. Als die zachtjes draaide, niks aan de hand. Maar als het volume omhoog ging, gingen de draaitafels langzamer draaien, ha ha.
Maar goed, daar leer je van. Je leert dingen van te voren inschatten. Het organiseren van evenementen op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn is nu een van onze specialismen.

Hè lekker transparant. Speaking of transparant: hoe zie jij de veranderingen in die 15 jaar dat je meedraait in de mallemolen van de eventindustrie.
Het is absoluut mijn ding, die evenementenbranche. Het de mensen naar de zin maken, dat is m’n drive. Of het er nu 20 thuis op een verjaardag zijn, of 8000 in Ahoy…
Waar ik een hekel aan heb? Bureaus die de branche verzieken. Dingen beloven en die niet nakomen, of bewust laag offreren en dan na de handtekening met allerlei meerkosten komen.

Als ik één dingetje uit het verleden nog van je weet is dat je tijdens de tweede brancheborrel ooit (tien jaar geleden of zo) in debat bent geweest met Rick Claus over dat er een andere branchevereniging moet komen, een andere dan VECTA. En zie wat er uit zo´n debatje tijdens zo´n borrel komt: IDEA. Mooi hé, dat jij eigenlijk de basis bent geweest voor IDEA?
Ach, dat gaat wat ver. Maar toen Ben Gosman me destijds vroeg om in het bestuur te komen van de OEO binnen DMSA, de voorloper van IDEA, heb ik niet getwijfeld. Ja, wat dat betreft hoor ik wel bij de founders van IDEA.

Ga eens even terug, en neem mij mee langs jouw mijlpalen en kort wat je tegen bent gekomen in de branche.
Pfff, lastige vraag. Schenk eerst nog even een roseetje in.
Toen ik begon waren er nog niet zoveel bureaus. Er is best een wildgroei geweest. Vooral ook veel afsplitsingen van Arjan van Dijk. Die doen het nu nog het best volgens mij. Goede leerschool gehad… Ik vind de markt nog steeds niet erg doorzichtig. IDEA, met een redelijke transparante website, is wel een stap in de goede richting. Wat ik ook wel sterk vind, zijn de gezamenlijke aciviteiten van IDEA met het genootschap voor eventmanagers. Dank je wel Leon! Hier kan je elkaar (bureaus en opdrachtgevers) op een relaxte manier leren kennen. Maar heel veel bedrijven zien evenementen nog steeds als fun. Terwijl het evenement wel volwassen is geworden, ook als communicatietool of veranderinstrument. Werknemers worden wel voor € 1.500,00 op cursus gestuurd, maar € 250,00 voor een inhoudelijk evenement is vaak te veel.

Oké, dat was ‘m wel! Veel plezier morgen… Ga je nog iets doen?
Intern gaan we binnenkort gezellig met z’n allen lekker eten bij mij thuis. Dat is traditie, rondom de verjaardag bij de baas eten.
Voor de opdrachtgevers we zijn een speciale jubileumactie aan ‘t voorbereiden, het persbericht volgt snel…