artikel

Verliesgevend café werd place to be

Horeca

Kok van 24 koopt eind 2001 een bruin café. Dat is vragen om moeilijkheden. En inderdaad: het eerste jaar levert een verlies op van €22.000,-. Maar vanaf het tweede jaar floreert de zaak. Met dank aan de juiste medewerkers, de juiste formule en de juiste zuinigheid.

Bas van Hulten (27) uit Drunen volgde een koksopleiding. Maar nee, dat was niet je van het. Na de opleiding afgerond te hebben, ging zijn koksbuis direct de kast in. Voorgoed. Daarna werkte hij anderhalf jaar in de detailhandel en verkocht hij vuurwerk. Vervolgens werd eind 2001 ’t Hart van Drunen (‘Ik had ƒ100.000,- gespaard’) gekocht. Het was een bruin jongerencafé waar de loop uit was, want de eigenaar kampte met ziekte. De ziekte speelde zo hoog op dat Van Hulten de zaak voortijdig moest overnemen. ‘De oude kastelein zou me inwerken, maar daar kwam het niet van, want hij belandde in het ziekenhuis. Daar sta je dan, je weet niets.’

Verlies
Het eerste jaar mondde uit in een verlies van €22.000,-. Een duur begin. Toch was Van Hulten vanaf de eerste dag bezig om orde op zaken te stellen. De meeste medewerkers, die ‘bij de koop zaten inbegrepen’, werden na verloop van tijd ontslagen. Nieuwe personeelsleden deden hun intrede. ‘Spontane meiden en jongens die goed met gasten omgaan en evenwichtig zijn.’ Om inzicht te krijgen in de cijfers liet Van Hulten zich bijstaan door Bert Hendriks van Hendriks & Partners Horeca Advies Groep uit Den Bosch. De zaken werden iedere maand doorgesproken. ‘Alles wat ik deed, legde ik aan hem voor. Het inzetten van medewerkers, het aankopen van apparatuur, zoals een nieuwe geluidsinstallatie. Nee, zei Hendriks in zo’n geval, wacht daar nog maar even mee, want die kun je nu nog niet betalen. Ik leefde echt op het randje, zó zuinig. Ook privé ging er geen cent te veel de deur uit. Ik wilde geen extra kredieten aanvragen, want dan zou ik alleen maar verder wegzakken in het financiële moeras.’

Gediplomeerde portiers
Hendriks en Van Hulten spraken af dat het feestcafé in oktober 2002 perspectief moest bieden. Zo niet, dan zou de stekker eruit worden getrokken. Het mocht geen bodemloze put zijn. En inderdaad: dat perspectief kwam er, de stekker hoefde er niet uit. De al genoemde medewerkers zijn daarbij belangrijk. Ook het feit dat Van Hulten erin slaagde om drie succesvolle dj’s op te leiden, speelde mee. Een ander aspect wordt gevormd door de gediplomeerde portiers. Iedere vrijdag- en zaterdagavond staan er twee bij de deur. ‘Kost behoorlijk veel geld, maar het levert rust en veiligheid op, hetgeen de sfeer ten goede komt.’ Het jaar 2003 was goed. In 2004 pluste Van Hulten, die inmiddels een v.o.f. was gestart met zijn vriendin Joyce van Heesch, nog eens 30 procent. Feestcafé ‘t Hart van Drunen, dat plaats biedt aan 550 bezoekers, groeide uit tot een trekpleister. Van Hulten: ‘Discotheken en andere feestcafés kopiëren zelfs dingen van ons. Onze acts bijvoorbeeld.’

Het publiek bestaat overwegend uit oudere jongeren van 18 tot 35 jaar. Ze hebben veel te besteden. Zelfs een prijsverhoging in 2003 van €1,40 naar €1,50 per glas bier leverde geen problemen op. ‘Ik heb wel wat gemor opgevangen, maar dat was van korte duur. De mensen bleven komen en ze bleven bestellen. Ze weten dat het bij ons altijd feest is. Daardoor konden we uitgroeien tot ‘the place to be’ in Drunen.’

Aanraders

  • Wie gediplomeerde portiers inzet, is gevrijwaard van veel onrust in zijn zaak. Daarnaast kan de ondernemer zelf ook rustiger over straat lopen. Van Hulten: ‘Mochten er problemen zijn, dan hoef ik die zelf niet op te lossen. Ik hoef ook niet bang te zijn voor wraakacties.’
  • Steek geld in belangrijke zaken zoals portiers, geluid, promotie en inrichting. Maar blijf daarnaast zuinig, zo adviseert Van Hulten. ‘Op het gebied van energie kun je bijvoorbeeld veel geld besparen. Ook als de zaken goed gaan, is dat belangrijk.’
  • Laat weten dat je bestaat. Feestcafé ‘t Hart van Drunen doet daar veel aan: adverteren, verenigingen sponsoren, T-shirts uitdelen.
  • Als duo sta je sterker dan als individu. Over de samenwerking met zakenpartner en vriendin Joyce van Heesch: ‘Belangrijk, ze remt me bijvoorbeeld af wanneer ik in mijn enthousiasme weer eens te ver doorschiet.’
  • Een horecaondernemer hoeft zich niet te beperken tot horeca. Naast het feestcafé en de vuurwerkhandel runt Van Hulten een bloemenzaak. De overeenkomst is dat deze activiteiten allemaal met plezier te maken hebben.
  • Als het gaat om artiesten dan doen de ‘gouwe ouwe’ het uitstekend, zo ondervindt Van Hulten. Bonnie St. Claire, Henk Wijngaard en Arne Jansen trekken volle feestcafés.
  • Bas van Hulten liet zich vooral in het eerste jaar intensief bijstaan door Hendriks & Partners Horeca Advies Groep in Den Bosch. U kunt dit bedrijf onder telefoonnummer (073) 612 31 31 bereiken.