artikel

Zo scoort u extra omzet

Horeca

De stroom van inkomende toeristen is voortdurend in bewegelijk. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) signaleert daarbij drie hoofdtrends. Onderzoeker José Nieuwhof van NBTC licht toe. Handig voor horecazaken om hierop in te spelen.

1. Later boeken en veelal via internet
Duitsers boeken traditiegetrouw vroeg voor een plaats op een camping. Voor hotels en vakantieparken wijken ze hiervan af. Ze kiezen steeds vaker om later te boeken. Reden hiervoor is het weer, zeker omdat Duitsers vaak kiezen voor het regengevoelige kustgebied. Door de afwachtende houding gebruiken ze voor een late reservering veelal het internet. Bij slecht weer in Nederland, gaat het veelal in vogelvlucht richting Spanje of Turkije.

2. Groei low-cost carrier
De groei van prijsvechters op de reisbranche zet door. Voor in Duitsland en Groot-Brittannië groeit de markt van goedkope vluchten snel. Bestemmingen in ons land worden hierin meegenomen. Daar profiteren we van. Een klein deel van de inkomende toeristen met een goedkope vlucht is een vervanger voor een duurdere vlucht. Het grootste deel is extra. Dit levert vooral extra toeristen op uit Spanje, Italië en Scandinavië. In de toekomst nemen de Oost-Europese verbindingen alsmaar toe, bijvoorbeeld Praag, Bratislava en Poolse steden.

3. Chinezen massaal in aantocht
Steeds meer Chinese touroperators verkopen pakketreizen voor Europa, inclusief een visum. Ons land wordt daarbij meestal twee dagen aangedaan. Alles met het motto ‘Rondje Europa in drie weken’, zoals Amerikanen vroeger Europa verkenden. Amsterdam, de bollenvelden en de Zaanse Schans zijn vaste onderwerpen op het Chinese menu. Opvallend is dat Chinese toeristen veelal overnachten in driesterrenhotels. Japanners en Amerikanen kiezen voor hotels met vier sterren.