artikel

Bijverkoop: vriendelijk of opdringerig?

Horeca

Bij het beoordelen van bedrijven voor de Cafetaria Top100 is heel bewust het criterium actieve verkoop, ofwel bijverkoop, opgenomen. De negatieve reacties van cafetariahouders hierop waren niet van de lucht. Van ‘Erg Amerikaans opdringerig’ tot ‘We hebben veel vaste klanten en die nemen de frites en snacks mee’ en van ‘Leidt tot irritaties bij de klant’ tot ‘Ik verbied mijn personeel om aan meerverkoop te doen’.

Frans van Rooij van het projectbureau Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (PBB), coördinator van de Fastfoodopleidingen, over bijverkoop: ‘Te vaak constateer ik dat cafetariahouders omzet laten liggen, doordat ze niet weten hoe ze bijverkoop kunnen toepassen zonder opdringerig over te komen.’ In de opleiding wordt bij het onderdeel Verkooptechniek ook aandacht besteed aan bij- of meerverkoop.

‘Als je bijverkoop op de juiste manier toepast, kan een gast dit alleen maar waarderen’, is zijn overtuiging. ‘De gast is binnen, maar hoe zorg je ervoor dat hij meer gaat besteden?. Behalve de reguliere sausvraag valt te denken aan: “Wilt u iets drinken terwijl u wacht?”, of “Wilt u er nog een lekker ijsje bij(met chocodip of slagroom)?”, of “Heeft u onze weeksnack al geproefd (deze is nu tegen actieprijs)?”. Uiteraard gaat deze ‘herinneringsverkoop’, zoals bijverkoop bij McDonald’s wordt genoemd, vergezeld van een vriendelijke glimlach.’