artikel

eva 2005 speedinterviews

Horeca

De borrel na de EVA prijsuitreiking op maandagavond 18 april 2005. Tijd voor de reacties, tijd voor de speed interviews. Bernadette Tilman, Randstad NederlandBernadette! En? En?(Lachend) Nou ja, je wint zilver, maar verliest goud hè?Dus het was toch niet zo gemeend wat je op het podium zei, je hebt toch liever goud…Als je met twee […]

De borrel na de EVA prijsuitreiking op maandagavond 18 april 2005. Tijd voor de reacties, tijd voor de speed interviews.

Bernadette Tilman, Randstad Nederland
Bernadette! En? En?

(Lachend) Nou ja, je wint zilver, maar verliest goud hè?
Dus het was toch niet zo gemeend wat je op het podium zei, je hebt toch liever goud…
Als je met twee Randstad nominaties zit in één categorie, dan zou je toch denken dat er wel één goud zou zijn… oh je neemt dit op?
Ja hoor. Het staat er nu allemaal op. Lekker eerlijk. Nou oké, iets positiefs nog?
Ja natuurlijk ben ik er wel heel erg blij mee, want we zijn natuurlijk wel een bedrijf dat twee prijzen in de wacht heeft gesleept. 42 inzendingen, tien nominaties, waarvan 20 procent Randstad nomineert. Da´s niet slecht. Het is de eerste keer dat we hebben meegedaan en dan meteen twee prijzen. Maar volgend jaar gaan we voor goud?
Waar ga je volgend jaar voor inzenden?
Volgend jaar gaan we inzenden voor het 45 jarig jubileum van Randstad. Het feest op 1 oktober…
Oh, maar dat wordt toch geen winner, dat is toch gewoon een personeelsfeest?
Maar het wordt heel groot en heel bijzonder, en volledig op onze…
En Turijn?
Die komt het jaar daarna, dan gaan we weer voor goud! Ik moet het wel waanzinnig meetbaar maken heb ik begrepen, en de meetduur moet korter zijn dan een jaar anders heb je voor de EVA weer geen resultaat.
Nog een laatste opmerking over deze avond. Hoe heb je die ervaren?
Prima, prima avond. Heel leuk. En ik krijg wel steeds meer het idee dat het een heel serieuze zaak aan het worden is. Dus dat je echt wel met iets goed voor de dag moet komen wil je in aanmerking komen voor een nominatie. Het is niet meer zo maar een prijs voor een feestje.

Nico Buitendijk, Xsaga
Nico, met Xsaga twee keer winnaar van goud, wat is je eerste reactie?

Ja, twee keer goud is voor het eerst natuurlijk. Twee jaar geleden voor het eerst een gouden EVA gewonnen met A Tribute to Mandela. En nu dit. Geweldig… (en Nico verdwijnt weer in de wolken, wordt gekust, omarmd, beschouderklopt, kortom… wegwezen)

Marcel Buining, BMW Group Nederland
Heer Buining, Marcel, wat vind je van deze avond?

Ik moet je zeggen dat in vergelijking met vorig het hele gebeuren aan professionaliteit gewonnen heeft. Dan bedoel ik niet dat we hier met z´n allen allemaal lekker zitten te eten en de entourage, maar meer hoe het hele nomineren en jureren is gegaan. Ik vind zelf dat de prijs aan volwassenheid wint. Je ziet ook meer reguliere (reclame)bureaus vertegenwoordigd, een PPGH, een Ubachs Wisburn…
Een trend dat reclamebureaus de eventmarkt infiltreren?
Ik denk dat dat heel goed zal gaan. Het feit dat er ook een prijs wordt gegeven aan een branchevereniging die zich hard maakt voor het meetbaar maken van evenementen, dan laat je zien dat je als communicatie-instrument steeds serieuzer wordt. Het gaat nu uit de Hollie Hobbie hoek. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik heel benieuwd ben naar het meetinstrument zelf, want ik heb er nog niets van gezien, maar ik denk dat wij als BMW een van de eersten zullen zijn die kijken wat we daarmee zouden kunnen doen. Wij maken veel meetbaar, maar hoeveel procent omzetgroei er uit de gehele campagne voor rekening komt van events? Als ik zou weten hoe je dat kon meten zou ik het je niet zeggen. Hahaha.

Maurice Hartog (Joffi), Bram Nauta (Nauta Business Events en voorzitter IDEA) en Leon Kruitwagen (secretaris IDEA en Genootschap voor Eventmanagers)
Heren, ik heb wat vragen… maar eerst natuurlijk Bram, Leon en Maurice gefeliciteerd met die Gouden Adam!

Ja dank je.
Het zal jullie ook niet ontgaan zijn dat het aantal namen van reclamebureaus binnen de nominaties nog al is toegenomen. Twee jaar geleden hoorde je die namen niet. Is deze infiltratie van reclamebureaus in de eventbranche nou een bedreiging voor IDEA leden of een uitdaging?
Bram Nauta reageert: Je moet met dit stuk heel snel komen, want daar moet ik voor woensdag een stelling over inleveren bij High Profile. Hahaha. Over de bedreiging van reclamebureaus.
Oh, nou kijk eens aan, je hebt er dus al over nagedacht… vertel.
Bram: Maar als ik je goed begrijp is je vraag of het een kans of bedreiging is dat reclamebureaus infiltreren. Een kans.
Leon Kruitwagen: Ze infiltreren helemaal niet.
Maurice Hartog: Ik zou zeggen, dit mag je zien als momentum en als je het over de laatste jaren beziet is het eerder een gemiste kans voor reclamebureaus om zich in deze sector echt te settelen. Je ziet weinig reclamebureaus die deze tak in leven hebben weten te houden binnen hun muren de afgelopen jaren. Je ziet afdelingen die allemaal het loodje hebben gelegd, meer dan dat het een deel van de markt heeft genomen. Dit is echt meer een momentum. Het is zelfs tegen de tendens in. Echt de grote reclamebureaus, groter dan deze hier vanavond zijn behandeld, hebben in de afgelopen jaren allemaal een eventafdeling opgezet, maar zijn allemaal weer ter ziele.

Leon Kruitwagen: Er is vanavond iets heel wonderlijks gebeurd, want wij dachten altijd dat de EVA de opdrachtgevers beloont voor durf en inzicht, maar het blijkt dat de EVA de Effie is geworden. Het draait bijna alleen nog maar om effectiviteit! En als ik in het juryrapport hoor dat de case van de Mini niet meetbaar was, maar dat we toch allemaal op het scherm hebben gezien dat het resultaat behaald is en dat ze brons krijgen omdat het niet meetbaar zou geweest zijn, dan vraag ik me af of de jury niet heeft zitten slapen.En ik weet ook niet of je echt over durf kunt spreken als je het over het Holland Heineken House hebt, die goud heeft gewonnen.En nog even over de prijzen, kijk, als er nu 42 inzendingen zijn en vorig jaar waren er 25, waarom waren er vorig jaar dan wel 15 prijzen en dit jaar maar 10?
Omdat ze strenger zijn geworden.
Kruitwagen: Het heeft volgens mij iets met calvinisme te maken. Ik heb alle cases gelezen, denk dat er heel mooie events bij zaten die een prijs verdienden en die heel goed meetbaar waren, dat er in het juryrapport soms staat dat de jury er geen uitspraak over kan doen.
Nog wat: de juryvoorzitter is van Strategem, oud onderdeel van Euro RSCG, dus ik hoop maar dat hij zich bij de jurering zich even heeft teruggetrokken bij de beoordeling van het bureua Euro RSCG 4D.

Wim de Vries, Strategem en juryvoorzitter EVA)
Wim, de vraag is ‘wat nu met de EVA?’ Daar heb jij bepaalde ideeën over is mij ingefluisterd.

Jazeker. Ik vind dat de EVA zich moet gaan meten met de SAN awards en de Accenten. Ze moeten zelfs als ik ze vergelijk met de reclameprijzen met de creativiteit van de Lampen en de effectiviteit van de Effies. Je moet niet proberen hetzelfde te doen maar je mag best binnen de evenementenbranche wat niveau proberen te halen.
Daar is deze avond de opmaat van blijkbaar, want ik merk dat er heel veel zwaarte ligt bij de effectiviteit in de beoordeling van de cases en ook de Prix d’Honeur de Gouden Adam voor het meetinstrument dat IDEA ontwikkelt met ToThe Point om events te meten.
Klopt, maar je kunt ook niet zonder creativiteit, net als je niet zonder meetbaarheid kunt. Mensen stoppen er poen in, en dat doen ze om er vervolgens iets voor terug te krijgen. Je moet het ook weer niet doodmeten, maar wel meetbaar maken.
Daarmee zeg je automatisch dat het niveau van de eventbureaus van nu te laag is.
Nee hoor. De specifieke evenementenbureaus gaan steeds betere kwaliteit leveren, als ik kijk naar drie jaar geleden toen ik voor het eerste in de jury kwam zaten er echt evenementen bij waar ik helemaal niet tegen aan wilde kijken, daar werd ik helemaal droevig van. En je ziet nu langzamerhand een kentering komen naar kwaliteit, je ziet overigens ook een andere kentering dat actiemarketingbureaus zich ermee gaan bemoeien.
En wat vind jij van die ontwikkeling?
Nou, ik ben niet zo van verticaal denken, doe mij maar lateraal denken… dus als actiemarketingbureaus denken of voor mijn part reclamebureaus. Voorbeeld is Ubach Wisburn die samen met Xsaga tot een heel goede aanpak komen voor Pfizer, maar ook voor Het Parool dan denk ik dat ze dat goed begrepen hebben. Die snáppen het! De moderne bureaus gaan nu de competitie aan met evenementenbureaus en die evenementenbureaus moeten open staan om mee te groeien. Net zo goed als de themabureaus, what ever that may be, want die hebben kapzones tot aan de wolken, kunnen afdalen en dingen kunnen maken die iets teweeg brengen bij mensen. Je moet er kippenvel van krijgen, je moet er vrolijk van worden, het moet je iets doen.

Wat anders, het voorstel om in de toekomst bij evenementen aanwezig te zijn, dat is natuurlijk een farce, dat gaat nooit lopen.
Waarom niet?
Ten eerste precies om die reden die jezelf aangaf: daar heeft de jury geen tijd voor…
Toch wil ik er eigenlijk bij zijn. Al is het maar heel even. Je moet er een keer rondlopen, niet de hele avond, maar een half uurtje, de gezichten zien, sfeer proeven. Je ziet hoe mensen reageren. Dan begrijp je evenementen beter, dan dat je het alleen maar op een dvd krijgt te zien. En we willen allemaal geen feestje aflopen, want we hebben het druk zat.
Ja precies, de uitvoerbaarheid zie ik niet…
Ja maar toch, het proberen om het te doen, al zul je het maar voor tien procent halen, dan heb je tien procent gewonnen. Nu doen we het niet.
Maar concreet is het zo dat bureaus zo laat inzenden dat de evenementen al plaats hebben gevonden en dat je nergens bij kunt zijn.
Het feit dat wij langskomen hoef niet in te houden dat je het hoeft in te zenden. Misschien valt het ontzettend tegen, dan zend je gewoon niet in.
Goed, we gaan het zien. Tot slot: wat is het verschil tussen de vorige juryvoorzitter Theo Strengers en de huidige Wim de Vries?
We schelen 15 jaar. Als ik even over mezelf mag, normaal door het jaar heen hou ik me bezig met identiteit van ondernemingen en positionering. Ik ga de organisatie in, praat met de mensen, wil naar het DNA van de organisatie, naar de ziel. Op die weg kom ik allerlei bureaus tegen, maar ook de consultancygroups met zulke dikke rapporten, Boer en Croonen, McKinsey en met die rapporten gebeurt relatief weinig. Mix dat nou met elkaar en praat over de corporate identity van dat bedrijf. Bepaal het DNA.