artikel

huub caris

Horeca

Huub Caris van Axa Verzekeringen behoort in de eventbranche samen met Henk van Dalen (Capgemini) tot de eminence grise van de eventmanagers en heeft volgens eigen zeggen ‘alles meegemaakt’ op dit gebied. Toch is hij ook bekend met het fenomeen twijfel en hij twijfelt op het moment aan zijn lidmaatschap van het Genootschap voor Eventmanagers. Een wat langer speed interview.

Ik vind het een heel leuke club, maar waarom zou ik daarvoor moeten betalen en daar tijd aan willen besteden. Ik denk dat het vooral goed is voor secretaresses die nog veel moeten leren over dit vak. Eerlijk is eerlijk, ik moet je wel zeggen dat het programma dat wordt geboden, de bezoeken aan de bedrijven wel van hoog niveau is. Maar in totaal heeft het voor mij te weinig toegevoegde waarde.

In onderwerpkeuze zitten ze nog te veel op uitvoerend niveau te praten?
Precies, en ik wil juist praten op conceptueel niveau. We gaan in Nederland alleen maar door op de weg die we zijn ingeslagen, terwijl er zoveel gebeurt en verandert, ook in het buitenland. En het gekke is dat het bedrijf waarvoor ik werk elke keer van mij verlangt dat ik op zoek ga naar nieuwe dingen. Ik ben al drie keer bij Palazzo geweest, ik vond het geweeeeldig, maar heb geen enkele concurrent gezien.

Wat mis je in de samenwerking met eventbureaus?
Ik ben eventmanager, en dan is het natuurlijk niet goed als ik als eventmanager een evenementenbureau inschakel. Dat doe ik dus niet. Dan zou ik mezelf opblazen. Dan zou het bedrijf ook terecht zeggen ‘Caris wat ben je aan het doen met je geld?’. Maar ik zou zo fijn vinden als evenementenbureaus wel gedeeltes van me zouden overnemen. Stel ik heb een feest ‘s avonds, een presentatie overdag en ook nog een partnerprogramma, dan moet ik zo’n bureau kunnen inschakelen om bijvoorbeeld alleen het partnerprogramma voor z’n rekening te nemen. En daar willen die evenementenbureaus nog niet aan. Ze willen het geheel heeeelemaal zelf doen. Ze hebben niet in de gaten dat eventmanagers ook zijn doorgegroeid en ook weten wat licht en geluid kost.

What about pitchen?
Ik vind het pitchgedrag van sommige eventmanagers verwerpelijk. Die gaan met een drie bureaus rond de tafel en pikken de beste ideeën uit elk voorstel en gaan daar zelf vervolgens een event mee bouwen. Zo maak je de branche kapot.

Wat is het niveau van de Nederlandse eventbureaus?
Net als bij het genootschap zitten er natuurlijk bij de eventbureaus enorm professionele jongens, zo’n De Otter en De Vries is natuurlijk een heel professioneel bureau met het nadeel dat ze daarmee onbetaalbaar worden, en wij zijn nog steeds op het niveau van ‘het mag allemaal niks kosten, maar het moet wel creatief zijn, exclusief zijn en het moet kwaliteit hebben. Maar ik merk toch dat de budgetten alweer behoorlijk stijgen.

Je ziet het ook aan deze beurs. Je merkt dat de exposanten geld besteden aan een mooie vaak hoge stand en daarmee is het op topniveau..
Ik vind het kwalitatief helemaal goed! Wat ik ook geweldig vind deze keer is dat de standhouders er nu ook gewoon zijn. Ik heb hier in vorige jaren wel eens rondgelopen dat iedereen naar zo’n een of andere uitreiking was, of zo. Dan liep je als opdrachtgever helemaal alleen hier. Ze snappen het nu en dat is een goede ontwikkeling.