artikel

Kidsmarketing taboe

Horeca

Eén actievorm om klanten te trekken is volgens Peter Laan van Exellent Food en Snacks taboe. In kidsmarketing ziet hij op dit moment helemaal niets. ‘Het obesitasverhaal rondom kinderen kan zich dan echt tegen de branche keren.

Maar er zijn volop andere mogelijkheden voor de cafetaria. ‘Als je maar een goed product aanbiedt in een schone zaak, snel en klantvriendelijk bent en voldoet aan de verwachtingen van de consument.’

In zijn algemeenheid signaleert hij dat consumenten best bereid zijn geld uit te geven. Hij ziet daarin bijvoorbeeld kansen door de vergrijzing. ‘Er is een groeiende groep ouderen met geld en vrije tijd, die groep wordt alleen maar groter.’ Het is zaak aan hun verwachtingspatroon te voldoen. ‘Ze willen geld uitgeven als de prijs/kwaliteit verhouding in orde is. Het product leuk aankleden en service bieden, het hele verhaal moet kloppen.’

Nieuwe snacks die echt beklijven ziet Laan niet zo snel meer verschijnen. Het zijn nu hetzij seizoensproducten zoals een aspergekroket of speciaal gemaakte actieproducten met een zeer korte levenscyclus. ‘De keten Snackpoint heeft aanbiedingen met wat ze het “eentweetje” noemen.’ Dat zijn twee bijzondere kroketten in een speciale verpakking, zoals nu een shoarma en piri-piri kroket.

Acties zijn nodig om de consument te ‘triggeren’ een cafetaria te bezoeken. ‘Ketens zijn daar goed in’, vindt Laan. Maar ook individuele cafetaria’s kunnen dat op verschillende manieren oppikken. Afhankelijk van de aard en locatie van het bedrijf. ‘Buurtcafetaria’s kunnen leuke combi’s maken voor actieprijzen. Of werken met bonnen die je op zondag bij de bestellingen doet zodat de mensen bijvoorbeeld op woensdag een leuke korting kunnen krijgen op een bepaald product. Dat zorgt voor extra omzet. Bovendien zorg je voor reuring in en om je zaak. Dat is nodig want de gasten komen niet vanzelf.’

Top 5 verkochte snacks van Exellent

  • 1.Rundvleeskroket
  • 2.Kalfsvleeskroket
  • 3.Satékroket
  • 4.Hollandse Garnalenkroket
  • 5.Goulashkroket