artikel

rob de otter | rob de vries

Horeca

‘Het was De Otter en De Vries, niet het meest onsuccesvolle duootje van de laatste decennia, en gôh die gaan dan uit elkaar hè. Ik heb zulke mooie verhalen gehoord wat mensen allemaal niet over ons gezegd hebben, we zouden er eigenlijk een boekje over moeten schrijven, Rob.’ De band loopt, Rob de Otter (links […]

‘Het was De Otter en De Vries, niet het meest onsuccesvolle duootje van de laatste decennia, en gôh die gaan dan uit elkaar hè. Ik heb zulke mooie verhalen gehoord wat mensen allemaal niet over ons gezegd hebben, we zouden er eigenlijk een boekje over moeten schrijven, Rob.’ De band loopt, Rob de Otter (links op de foto hieronder) steekt van wal en Rob de Vries vult ‘m aan: ‘Van ruzie tot de volgende slimme zakelijke zet. Niemand heeft zich bedacht dat het wel eens echt waar kon zijn wat we zeiden dat we gingen doen.’

Rob de Otter en Rob de Vries, het legendarische duo dat furore maakte als De Otter en De Vries, binnen Jack Morton, en daarna weer als De Otter en De Vries Live en Useful, zijn onlangs uit elkaar gegaan. Hun eigen weg. En dan wordt de geruchtenmachine aangezet en wordt gespeculeerd over het waarom van deze move. FZ was twee dagen in Mallorca tijdens een event van Volkswagen Worldwide (daarover meer in FZ 2) en sprak beide heren (die gebroedelijk nog steeds als bezeten jonge honden met elkaar werken) tijdens een twee uur durende lunch. Eerst buiten, toen binnen, en later weer in de volle zon.

Voor de draad ermee, wat is jullie verhaal?

De Otter: Heel simpel. Ambities heeft de grootste rol gespeeld, Rob je moet even bijspringen als het niet zo is. Toen we opnieuw met elkaar begonnen na Jack Morton hebben we het eigenlijk al een beetje ingezet met de twee bedrijven De Otter en De Vries Useful en De Otter en De Vries Live. Alleen niemand begreep dat. Rob, ik denk dat wijzelf de enigen waren die het begrepen?
De Vries: Ja klopt. Vele klanten uit proberen te leggen maar niemand heeft er ooit één klap van begrepen.

Nou, probeer het dan nog één keer uit te leggen, om het af te leren.

De Vries: Waar het in de kern om gaat is dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik ben in de kern een organisator, en hij is in de kern een creator. En daarom is De Vries en Partners nu een fullservice organisatiebureau en De Otter Creators een alles omvattend creatiebureau.

En die splitsing was er ook al met Live en Useful..

De Vries: Precies, maar de klant kon dat niet zo goed scheiden, wat is nou Live en wat Useful. Het zal ook allemaal wel. Nou, dan ben je dus gewoon onduidelijk bezig.
De Otter: Bij de start van Live en Useful, dus na Jack Morton, was het gelijk weer succesvol. We hadden gelijk weer grote klanten. Met twee bedrijfjes in Nederland reden de projectmanagers van Duitsland naar Nederland iedere dag, we hebben op een gegeven moment zelfs huizen voor ze gehuurd waar ze doordeweeks konden wonen. Toen zei Rob ‘dat gaat gewoon niet, we moeten toch weer in Duitsland beginnen’. En ik zei dat ik dat zelfde rondje niet meer mee ging doen. En Rob´s persoonlijke ambitie ligt toch meer in Duitsland dan ik. Dus toen was het: Rob gaat naar Duitsland en ik niet. Ik heb heilig geloof in De Otter Creators als zijnde het eerste creatiebureau in Nederland. We kennen natuurlijk wel grote namen en er zijn natuurlijk ook wel freelancers, maar een creatieve dienstverlener in die zin is er niet. Ik denk dat de markt daar rijp voor is. Kom we gaan even lunchen…

Oké, heren. Even een speed interview. Jullie kennen elkaar door en door. Dan is voor mij natuurlijk de grote uitdaging om met dit speed interview zo snel mogelijk zaken naar boven te halen die jullie tóch van elkaar nog niet wisten. Daar gaat ie. Rob (de Otter), waar ik het gisteravond al met je over had, jij bent op de middelbare schooltijd overal van af getrapt en op je achttiende als marinier te werk gegaan. Voor de sport. Voor jouw sport: vijfkamp met de onderdelen lopen, zwemmen, schermen, pistoolschieten en paardrijden. Nou, vertel.

(Ondertussen verslikt Rob de Vries zich in het overigens heerlijke plaatselijke eerste glas witte wijn en begint te lachen: Ha! Mijn god, ik zit ineens bij mezelf te denken dat je mij dit soort vragen niet moet stellen ‘wat voor sporten heb jij gedaan, De Vries?’ maar ga verder.. Rob, geef antwoord! Kostelijk! Oh jongens, daar komt de kok. Eerst het eten…)

De Otter: Vanaf mijn achtiende heb ik tien jaar bij het korps mariniers gezeten. Nou, daar word je creatief van, hoor!

Wat was je laatste functie daar?
Sportleraar op de marinekazerne in Amsterdam.

Toen ging je naar Arjan van Dijk, wanneer, welk jaar?
In 1987. Arjan had het idee dat ik het bureau Collective Creation moest beginnen. Ja Arjan. Die moeten ze nog eens een keer een prijs geven. Voor het opzetten van het meest vruchtbare bedrijf allertijden. Als je een stamboom gaat maken van mensen en bureaus die daar allemaal uit voort zijn gekomen. Petje heel diep af!

Oké, en wanneer gingen jullie tweeën voor het eerst met elkaar samenwerken?

De Vries: Toen Rob bij Collective Creation Arjan van Dijk werkte en ik bij Incentive Holland van Frederik Bijleveld, ik denk dat dat nu vijftien jaar terug is, ik ben nu 42 ja dat klopt wel ongeveer. Wij werkten toen al heel vaak samen en heel plezierig. En succesvol.
De Otter: Ik weet nog wel dat wij indertijd met een kleine 50 projectoren, 10 man band, 30 man koor, 8 lead vocals in het Congresgebouw in Den Haag met 150 sneeuwmachines, én dat was een foutje: ik had gezegd tegen Rob dat we ook wind moesten hebben, zegt Rob ‘maak je nou geen zorgen jongen, dat komt er écht wel’. Hij had een paar surfsimulatoren laten installeren, maar toen die dingen gingen draaien waaide bijna het dak van het pand.
De Vries: Haha, ja dat was nog eens serieuze wind. Die hebben we toen tijdens het evenement niet gebruikt.

Was dat jullie eerste project samen? Of laat ik het anders vragen: wanneer keken jullie elkaar voor het eerst in de ogen?

De Vries: Dat was op een feestje van Arjan van Dijk, 87? Rob? Ja, hè? En dat was toen gelijk klikklak, en toen hebben we heel veel evenementen samen gedaan. Hij bij Collective Creation, ik bij Incentive Holland. Op een gegeven moment ben ik naar Duitsland gegaan, bij een ander bedrijf gewerkt Easy Event, om eens te kijken hoe dat in Duitsland ging. Dat heb ik een jaar gedaan, ook al Rob de Otter inhurende. En toen dachten we met z´n tweeën ‘weet je wat, we gaan het zelf doen!’. We zijn in Duitsland en in Nederland tegelijk gestart. Je maakt dan een top 200 van bedrijven, waarbij je onderaan kunt beginnen om projecten binnen te krijgen, wij zijn bovenaan begonnen. Mercedes, BMW, dat soort grote concerns.
De Otter: Weet je wat Rob ook zei over de automobiel industrie? Dat is een branche die geeft continue geld uit aan events, relatiemarketing en live communicatie.

En daar wilden jullie wel gaan zitten. Follow the money gewoon.

De Otter: Nou laten we zeggen, als je een onderneming hebt kun je wel heel ideologisch zijn, dat mag ook, idealistisch mag je ook nog zijn, maar wij trokken eigenlijk meteen de stoute schoenen aan na de onsterfelijke woorden van Rob ‘laten we nou eerst even wat bedenken en dan bellen we daarna op’. Dus niet een bedrijf opbellen en zeggen ‘hallo, wij zijn een bureau, hebben jullie misschien wat?’ Dat was niet de insteek van Rob.
De Vries: Er komt een cabriolet uit, dat weet je want dat kun je ergens lezen, en toen op een dag gingen we gewoon een plan maken, bellen op naar BMW met ‘jullie hebben een mooi product, wij hebben een waanzinnig plan, wil je dat horen?’ Meestal zeggen ze dan wel ja.
De Otter: Nou het mooie was – Rob vertelt het nu een beetje met weinig jus – maar als Rob aan de telefoon is en dat is één van de dingen die hij ontzettend goed kan, Rob vertelt dan tegen die klant ‘we zijn de hele week in München’ (Rob en Rob schudden beide tegelijk hun hoofd) en we hebben een waaaaanzinnig plan, dat ga je niet geloven, als je vijf minuten hebt komen we even langs, als je het niks vindt zijn we gelijk weg …’, dus hij zit te kijken ‘ja, kom donderdag maar langs van vijf voor vier tot vier uur’. (lachen)
De Vries: En we rijden vervolgens in de Clio diesel naar München, met je spulletjes en de visitekaartjes die net gedrukt waren, mijn klauwen waren helemaal roze van binnen … ja en dan ben je binnen bij de marketingmanager van BMW, serieuze vent, meneer Seling, plan gepresenteerd en dat ging wel zo rap… Zegt ie man ‘ja, da´s eigenlijk wel wat ik wil. Ja, en dan zit je ineens bij BMW aan tafel, BMW AG in München, in die viercilindertoren, en dan ga je aan de gang. Zo is het balletje gaan rollen…

Foto’s: Pascale de Wijs … (en de zelfontspanner zo nu en dan).