artikel

Supermarkt snoept omzet af

Horeca

Als het om trends en ontwikkelingen in de snackwereld gaat, heeft Piet Staat van De Vries Snacks in Dordrecht een duidelijke mening. ‘De supermarkt die omzet afsnoept van de cafetaria’s, dat is triest.’ Of: ‘De snackbarhouder moet een twijfelende klant wijzen op nieuwe producten.’ En: ‘Binnen vier jaar is de helft van alle snackbars in Chinese handen.

Over die laatste ontwikkeling. ‘Ik merk dat Chinezen azen op cafetaria’s die te koop staan’, aldus Staat. Die vindt dat de derde generatie Chinezen prima ondernemers zijn. ‘Leergierig, hygiënisch en bereid tot lang en hard werken.’2

Een andere trend is een noviteit van De Vries zelf, de Javaanse frikandel. ‘Al binnen een half jaar wordt deze door 70 procent van de cafetaria’s verkocht én 50 procent meer dan verwacht. Ik denk dat het een blijvertje is. Nieuwe snacks? Die markt blijft bij iedere fabrikant in beweging. Wij komen in mei met een nieuwe, echte Nederlandse, snack.’

Meer denken in concepten

Volgens Staat is een andere, negatieve, trend dat de supermarkten omzet afsnoepen van de cafetaria’s. ‘Terwijl de gehaktstaaf bij een snackbar 1,60 kost, krijgt de consument in de super een doos van 4 stuks voor 2,19 en dan nog eens een doos gratis. Dat is een trieste ontwikkeling.’

Hoe kunnen de ondernemers er dan voor zorgen dat de klant weer terugkomt? ‘Een combinatie van klantvriendelijkheid, hygiëne, prijsbeleid en actief ondernemerschap.’ Staat merkt wel dat ondernemers meer dan voorheen open staan voor adviezen en tips van leveranciers c.q. fabrikanten. ‘Ik zeg ze ook dat ze een twijfelende klant moeten wijzen op nieuwe snacks. Ook bijverkoop, mits niet te agressief, is goed. Advies is bij ons tegenwoordig bijna belangrijker dan verkoop. De cafetariahouders en wij moeten het toch samen doen!’

Top 5 best verkochte snacks van De Vries

  • 1.Mexicano
  • 2.Gehaktstaaf
  • 3.Frikandel (inc. Javaanse frikandel)
  • 4.Hamburger
  • 5.Gehaktbal